Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

12 september 2024

Wanneer uitbesteden zinvol is en wanneer je het beter zelf in de hand neemt

Geerte Verbraeken
Account Manager bij Catena Company

Vandaag stellen we ons de vraag die in heel wat marketingafdelingen bij brandowners leeft:  wanneer moet je contentcreatie uitbesteden en wanneer kan je het beter zelf doen?

Het antwoord op deze vraag heeft een aanzienlijke impact op zowel het budget als het werkgeluk binnen je team. Laten we eens dieper duiken in hoe je deze keuzes best maak.

De valstrikken van uitbesteden

Veel bedrijven kiezen ervoor om het aantrekkelijk, creatief designwerk uit te besteden aan agencies, terwijl het minder inspirerende, repetitieve werk zoals het bijwerken van prijslijsten of het samenstellen van productcatalogi intern wordt gedaan. Dit leidt vaak tot frustraties binnen het team.

Waarom? Omdat niet alleen grote budgetten naar externe bureaus gaan, maar het management van deze projecten ook veel interne tijd en resources kost. Briefings opstellen, zorgen dat de juiste bestanden worden gebruikt, en continue communicatie met de bureaus kan overweldigend zijn.

 

Efficiëntie in productie

Automatiseren van marketingcontent zorgt ervoor dat je binnen de afdelingen snel en efficiënt een breed scala aan materialen kan produceren. Van packshots die elk product in perfect licht laten zien, tot gedetailleerde productfiches die essentiële informatie helder communiceren—alles wordt gestroomlijnd opgemaakt. Door het opzetten van een automatisatie is het ook mogelijk om in een handomdraai hele catalogi samen te stellen, die consistent zijn in stijl en formaat, ongeacht de omvang van het assortiment of de frequentie van updates. Verandert er iets in het aanbod of in de data? Dan wordt die met één druk op de knop (of zelfs zonder die klik) automatisch up-to-date gebracht.

 

Lange termijn denken

Hoewel de initiële investering in een automatiseringssysteem vaak groot lijkt, zijn de lange-termijn besparingen niet te onderschatten. Door intern routinematige taken te automatiseren, verminderen bedrijven de behoefte aan externe resources, die vaak gepaard gaan met hoge kosten voor elk project of elke update. Bovendien vermindert automatisering de kans op menselijke fouten—fouten die kostbaar zijn om te corrigeren en die de lancering van marketingcampagnes kunnen vertragen. Wist je trouwens dat wij steeds beginnen met een content scan? Zo brengen we al jullie marketing content in kaart en maken we een zo gedetailleerde ROI berekening op.

 

Best of both worlds

Bij Catena Company geloven we sterk in de kracht van in-house content creatie. We zijn ervan overtuigd dat door zoveel mogelijk marketingcontent intern te houden, je meer controle houdt over jullie merk en de kwaliteit van de content. Dit betekent niet dat er geen plaats is voor outsourcing, maar wel dat we bewuste keuzes moeten maken over wat intern wordt gedaan en wat beter uitbesteed kan worden.

Het gaat om het vinden van de juiste balans, waarbij budgetten niet alleen efficiënter worden besteed, maar ook bijdragen aan het opbouwen van een sterker, consistenter merk.

 

Deze blogs zullen je wellicht ook interesseren

Misschien vind je deze case studies ook interessant