CBG doet je watertanden met smartphone food fotografie

Bij CBG, Charlier-Brabo Group, willen ze meer aan de slag met eigen content voor op social media. Ze willen de content die ze leveren aan influencers één op één overnemen of gebruiken. Maar goede foodfoto’s maken met je smartphone vraagt natuurlijk wel wat training, daar kwamen wij in the picture.

Bij CBG, Charlier-Brabo Group, willen ze meer aan de slag met eigen content voor op social media.

CBG, of de Charlier-Brabo Group is bij het grote publiek vooral bekend van de Elvea producten. Je weet wel, die blikjes tomatenpuree die iedereen in de keukenkast heeft staan. Voor de promotie van hun producten vertrouwt CBG onder andere op influencers die hun grote gevolg op sociale media doen watertanden bij de heerlijke gerechten die ze klaarmaken met Elvea producten. Die influencers hebben natuurlijk goede content nodig, en laat food fotografie nu net een wel heel aparte discipline zijn.

Hun producten/accounts worden nu al regelmatig opgepikt door influencers, maar nog makkelijker zou zijn dat deze de content één op één dingen zouden kunnen overnemen of gebruiken. Hiervoor moet de kwaliteit van hun foto’s op SoMe omhoog, maar liefst met huis/tuin/keuken middelen zodat iedereen binnen de marketingafdeling en zelfs binnen het bedrijf op een snelle, maar vooral simpele manier high end food foto’s zou kunnen maken. Het medium bij uitstek, de smartphone.

Maar goede food foto’s maken met je smartphone vraagt natuurlijk wel wat training, daar kwamen wij in the picture (😉).

Food fotografie snel en smakelijk…

Etenswaren smakelijk in beeld brengen is een kunst, maar de snelheid en het volume van de content die nodig is om op social media te gebruiken, laten niet toe om professionele fotografen met dito materiaal aan het werk te zetten. Dat zou schitterende resultaten leveren, maar duurt te lang en is te duur.

Een alternatief voor deze werkwijze is het gebruik van packshots, maar dat is voor CBG geen optie. We kennen die strakke plaatjes wel uit de folders van sommige populaire grootwarenhuizen. Alle producten in eenzelfde klinische setting met dezelfde platte belichting. Ideaal als productpresentatie, maar niet meteen om van te watertanden.

Een ander alternatief is het gebruik van laagdrempelige nieuwe technologie. De beeldkwaliteit van smartphones voldoet ruimschoots voor de creatie van digitale content en de beschikbare bewerkingsapps zijn makkelijk bruikbaar, zonder ooit nog maar van Photoshop gehoord te hebben. Maar iedereen heeft op restaurant al wel eens een foto gemaakt van die prachtig gegarneerde tongfilet op dat mooi versierde bordje, om vrienden op social media te verlekkeren… Maar hoe vaak bleek dat de day after op je schermpje ook maar een bleke vis te zijn?

En toch! Mits een klein beetje oefening is dit laatste alternatief de way to go. En dat wisten ze ook bij CBG, want zij klopten bij ons aan voor een training “Food fotografie met smartphone”.

visual case cbg 1
visual case cbg 2

CBG leert de knepen van het vak van de professionals

De kwaliteit van de foto’s voor gebruik op social media moest dus beter en bij CBG waren ze ervan overtuigd dat dat ook kon, zonder een professionele studio in te richten. Maar hoe dan precies?

Christophe Janssens, Head of Marketing CBG: “Er lopen hier wel wat creatievelingen rond die hele mooi plaatjes uit hun smartphone toveren, maar we misten toch dat extra piment, die wauw. We willen dat mensen letterlijk het water in de mond krijgen bij het zien van onze food foto’s. Daarom klopten we bij Catena Company aan voor een training.”

En zo gingen we aan de slag. De mensen van CBG brachten al het materiaal mee dat ze al gebruikten: smartphones, een statief, gimball, een ringlight, … Ze waren duidelijk niet aan hun proefstuk toe. Zij zorgden ook voor de producten uiteraard en accessoires zoals een basilicumplantje, verse tomaten, keukengerei en gadgets met hun merknaam op. Catena Company zorgde voor een docent met de nodige expertise. Dat was ditmaal Ellis Humblé, een ervaren food fotograaf.

Christophe Janssens, Head of Marketing CBG: “Tijdens training werden de mogelijkheden en de valkuilen van verschillende smartphones belicht en gingen we dieper in op het gebruik van de accessoires. Eender welke ietwat deftige smartphone is bruikbaar, en nieuwe accessoires hadden we ook niet meteen nodig. De grote winst zat voor ons in een betere kennis van het lichtgebruik en een goede beeldopbouw. Ellis en de mensen van Catena Company legden dat aan de hand van praktische oefeningen heel helder uit.”

“Er lopen hier wel wat creatievelingen rond die hele mooie plaatjes uit hun smartphone toveren, maar we misten toch dat extra piment, die wauw. We willen dat mensen letterlijk het water in de mond krijgen bij het zien van onze food foto’s. Daarom klopten we bij Catena Company aan voor een training.” – Christophe Janssens, Head of Marketing @ CBG

En weet je wat! Al deze tips zijn niet enkel nuttig voor food fotografie. Food is extra uitdagend omdat je het smaakzintuig echt wil aanspreken, maar eender welke productfotografie kan je met deze tips verbeteren.

Wil je er zelf mee aan de slag? Experimenteer alvast en neem gerust contact op met Geerte. Zij werkt graag samen met jou een programma uit om jouw productfotografie naar een hoger niveau te tillen.

Met dank aan CBG en Ellis Humblé Photography.

visual case cbg 3

Win the
battle of the brands

Start met visuele content automation

Vraag een content scan aan
Contacteer ons

Deze cases zullen je wellicht ook interesseren

Deze blogs zullen je wellicht ook interesseren