
Laatste update: 21/11/2024
Het designproces is een dingetje. Iets met de juiste input, die vervolgens naar wens verwerken en dan reviewen. In de praktijk vaak een vertraagd proces wegens eindeloos op-en-neer gecommuniceer via mail en telefoon, feedback die verloren gaat, menselijke fouten, frustraties: ‘Kan je dat logo nog wat groter zetten?’. Terwijl het creatieve proces zoiets moois kan zijn, en bevredigend. Enter visual content automation, en op dat vlak heb je verschillende mogelijkheden.
Laagdrempelig: Adobe InDesign
Het proces van grafische vormgeving is op zich helder: na de briefing vertaalt de designer de klantwensen in een ontwerp dat aansluit bij de bedrijfsidentiteit. Na goedkeuring wordt de volledige publicatie verder uitgewerkt en een proef in pdf-formaat naar de klant gestuurd voor controle. Tijdens deze feedbackronde brengen vaak verschillende collega’s hun opmerkingen aan in het document, en als laatste stap wordt het bestand opnieuw naar de vormgever gestuurd zodat deze de opmerkingen kan bekijken en eventueel uitvoeren. Ai, kan tijdrovend zijn – vooral als de feedback onduidelijk is en verschillende collega’s feedback geven. Om nog maar over verschillende meningen te zwijgen…
Good news: het kan sneller, en met minder risico’s op fouten. Want in Adobe InDesign kan je opmerkingen rechtstreeks in het document importeren, mits de feedback correct in Adobe Acrobat is aangebracht met Reader/DC. Het ‘pdf comments’ venster laat toe om alle opmerkingen individueel of gelijktijdig automatisch uit te voeren. En de historie ervan is altijd te herbekijken via de ‘story editor’. Misschien gebruik je de functionaliteiten al volop, maar we sommen ze voor de zekerheid nog even op:

Adobe Document Cloud
Nog eentje om te onthouden: Adobe Document Cloud. Het is namelijk zo dat de mannen & vrouwen van IT niet altijd willen dat je zelf software zoals Acrobat Reader of Acrobat DC installeert, iets met virussen en zo. Adobe Document Cloud biedt een oplossing door online diensten aan te bieden via een Adobe CC-abonnement. Hiermee kunnen pdf-bestanden online worden gedeeld voor revisie of goedkeuring, zelfs door gebruikers zonder toegang tot Acrobat Reader. Hoewel de mogelijkheden beperkter zijn dan bij de desktopversie, kunnen deze aanpassingen eenvoudig worden geïmporteerd in de ontwerpbestanden. En zo win je tijd.
Dynamic Data Publishing & Dynamic Asset Management
Je creatieproces verder versnellen, dat kan met Dynamic Data Publishing Suite (DDPS). Daarmee kan je marketingmateriaal zoals catalogi, productfiches, etiketten, programmaboekjes en banners tot 50% sneller ontwikkelen. Kwestie van repetitieve taken te automatiseren. DDPS verzamelt data uit databases zoals PIM of CRM, formatteert het materiaal optimaal en publiceert effectief, zonder de originele database te wijzigen. Als designer behoud je controle over het eindresultaat in Adobe InDesign of andere tools.
Mag het nog geavanceerder, en wil je zowel creatie als distributie beter op orde krijgen? Onderzoek dan de meerwaarde van Digital Asset Management (DAM) – je single source of truth. Door een integratie met je DAM-systeem vermijd je dat er onjuiste of verouderde data gebruikt wordt. Ook afbeeldingen die in je DAM staan zullen gebruikt worden in de templates die de DDP Suite oplevert. Alle content is goedgekeurd en vraagt vooraf geen reviewproces. Bye bye frustratie, alle ruimte voor creativiteit!
Tim Melis
Win the
battle of the brands
Start met visuele content automation