Hoe slim mediabeheer tot optimale oogst leidt: de rol van DAM bij DCM

DCM worstelde met een verouderd mediabeheersysteem, maar dankzij de overstap naar een gebruiksvriendelijk DAM-systeem werd contentbeheer efficiënter dan ooit. Ontdek hoe deze naadloze integratie DCM in staat stelde sneller te werken, beter samen te werken en toekomstbestendig te blijven.

De Ceuster Meststoffen klinkt bij iedereen met groene vingers bekend in de oren.
De internationale speler had te kampen met verouderde technologie.
Sfeerbeelden die genomen zijn door hun eigen fotograaf, en die de kern van al hun marketingcampagnes zijn, waren moeilijk terug te vinden.
De correcte productafbeeldingen voorzien werd een complexere taak en het verouderd systeem had weinig doorgroeimogelijkheden.
Samen met Catena Company hebben ze de overstap gemaakt naar een nieuw DAM-systeem.
Hiervoor kwam Lannoo bij Catena Company aankloppen.

Een verouderd systeem zonder doorgroeimogelijkheden

Het toenmalig beheer van foto en video content was complexgedecentraliseerd en had geen enkele connectie met externe systemen. Dit zorgde ervoor dat het terugvinden van assets een tijdrovende bezigheid was. Niet wat je verwacht van DAM technologie. Als technologie niet mee evolueert met de bedrijfsactiviteiten is deze snel verouderd, vooral de gebruiksvriendelijkheid liet echt te wensen over. Met een toekomstgerichte visie gingen ze op zoek naar een nieuw systeem dat zowel gebruiksvriendelijk als future proof moest zijn. 

visual case dcm 1
visual case dcm 2

Samen richting de toekomst

Het grote voordeel van hun nieuw DAM-systeem is de gebruiksvriendelijke interface. Dit maakt het voor iedereen binnen de organisatie makkelijker om sneller wegwijs te raken en alles onmiddellijk terug te vinden. Door het gebruik van metadata kan er binnen de bestaande assets snel gezocht worden. Het automatisch genereren van metadata via AI is een welgekomen evolutie. Het goed uitdenken van filters en taxonomie, brengt een zoekopdracht in enkele klikken tot een goed einde. Een veel efficiëntere werkwijze dan het voormalig mappensysteem.

Daarnaast was het voor DCM van uiterst belang dat het nieuwe systeem mee aansluit op hun toekomstvisie. Doordat DAM een cloudoplossing is, zijn er nu meer doorgroei- en integratiemogelijkheden. Zo zal de DAM binnenkort naadloos samenwerken met de productgegevens die opgeslagen zitten in de Akeneo PIM.

Ten slotte is het delen van marketing assets met externen vereenvoudigt door de ingebouwde WeTransfer mogelijkheid van een moderne DAM. Het handig gebruik van collecties, wat een selectie van assets is voor een bepaalde klant of doelgroep, maakt het samenwerken super gemakkelijk en efficiënt.

visual case dcm 3
visual case dcm 4

Een feilloze overstap naar een nieuwe DAM

De overstap maken naar een nieuw DAM-systeem brengt veel onzekerheden met zich mee. Catena Company zorgde ervoor dat de migratie van het oude platform naar hun nieuwe DAM feilloos is verlopen. In samenwerking met het team van DCM is het platform naar de wensen van de klant ingericht. De branding, taxonomie, afgeleiden, metadata zijn conform de gebruikte business cases. DAM is nu de single source of truth voor alle media assets en past zo perfect binnen de online architectuur visie van De Ceuster Meststoffen.  

Win the
battle of the brands

Start met visuele content automation

Vraag een content scan aan
Contacteer ons

Deze cases zullen je wellicht ook interesseren

Deze blogs zullen je wellicht ook interesseren