Automatiseren met DAM & PIM voor een excellente content supply chain 

Gepubliceerd op

Laatste update: 22/11/2024

Niks zo dynamisch als de wereld van marketing- en productcontent. En iedereen voelt de digitale golf, zelfs al vanaf de wieg. Communiceren via beelden, emoji’s, memes, GIFs, korte video’s en live streaming – heel normaal allemaal voor Gen Y en Z. Betekent ook: bedrijven worden mediaorganisaties en doen er alles aan om top of mind te blijven. Een uitdaging! Alles moet sneller, gepersonaliseerd, voor de juiste doelgroep, up-to-date, gelokaliseerd. Hoe blijf je dat de baas?  

Managing the content supply chain, met DAM en PIM! En dit is hoe… 

Digital Asset Management 

Digital Assets zijn alle stukjes content of assets (copy, foto’s, video’s, grafische ontwerpen, audiobestanden, etc.) waarover een organisatie beschikt. Een DAM-systeem helpt je om die te bewaren, te beheren en te delen vanuit 1 centrale plek. In een DAM worden de digitale assets georganiseerd op basis van de specifieke noden van een organisatie. Alle stakeholders (medewerkers, klanten, partners, en zo verder.) hebben gecontroleerde, veilige toegang en kunnen snel en gemakkelijk vinden wat ze nodig hebben. 

Product Information Management 

Een PIM-systeem verzamelt alle productinformatie. Organisaties met een ruim en snel wijzigend productaanbod, weten hoe moeilijk het is om steeds de juiste up-to-date productinformatie te gebruiken in hun communicatie. Alle afdelingen binnen een organisatie hebben baat bij het beheer van productinformatie in een centraal PIM. Iedereen beschikt over de juiste data en het contentcreatieproces wordt erdoor versneld en vereenvoudigd. PIM wordt met de opkomst van e-commerce en multichannelmarketing steeds waardevoller. 

DAM en PIM vergelijken 

Mooi! Dus DAM beheert onze digitale assets en PIM onze productinformatie. Dat zijn 2 totaal verschillende werelden. Toch? Welnee! Wie bijvoorbeeld een marketingcampagne moet opzetten, beschikt graag over aantrekkelijke, creatieve content én de juiste productspecificaties. 

Elk bedrijf, elke organisatie heeft haar eigen specifieke noden. Die bepalen of jouw organisatie al dan niet baat heeft bij een DAM of een PIM, of beide. Laten we ze even naast elkaar plaatsen. 

DAMPIM
Centraal beheer vanDigital assets Productinformatie 
Vooral gebruikt voorMarketing Ontwikkeling, productie 
Specifieke voordelen
– Consistente communicatie en dito merk- en klantervaring 
– Gestructureerd overzicht van beschikbare digital assets en betere benutting ervan 
– Integratie met andere MarTech-tools mogelijk 
– Steeds correcte, up-to-date data beschikbaar 
Categoriseren van producten 
– Versnelt processen in productontwikkeling en productie 
– Onmisbaar in e-commerce 
Gedeelde voordelen
– Verbeterde operationele efficiëntie 
– Stroomlijning klanttraject 
– Toegangscontrole en security 
– Bevordert samenwerking (intern en extern) 
– Aanpasbaar aan specifieke noden 
– In hoge mate te automatiseren 

– Verbeterde operationele efficiëntie 
– Stroomlijning klanttraject 
– Toegangscontrole en security 
– Bevordert samenwerking (intern en extern) 
– Aanpasbaar aan specifieke noden 
– In hoge mate te automatiseren 

Uit het overzicht hierboven blijkt duidelijk dat DAM en PIM een verschillend doel hebben. Ze werken met verschillende data en worden in essentie door verschillende afdelingen binnen een organisatie gebruikt. Maar bottom line doen ze wel hetzelfde: het beheren van data en zorgen dat die gemakkelijk en met de juiste rechten toegankelijk is en optimaal gebruikt wordt. 

Een productiebedrijf dat white label werkt en zelf geen enkel product in de markt zet, heeft wellicht veel meer baat bij een PIM dan bij een DAM. Een retailorganisatie die elke week een nieuwe folder verdeelt met telkens andere producten in de aanbieding, kan niet zonder DAM (en zal heel veel baat hebben bij een integratie met een PIM). De noden zijn dus afhankelijk van de aard van je business. 

DAM & PIM integreren 

De grote merde in veel organisaties is het gebruik van verschillende losstaande systemen, waaruit data van het ene naar het andere over gesluisd moet worden. Vaak is de juiste data moeilijk vindbaar en moeten mensen aan de slag in systemen waarmee ze niet vertrouwd zijn. Als ze de gewenste data dan toch vinden, wordt die wel eens lokaal op een computer bewaard. Data geraakt zo verspreid. De controle, het beheer en de waarde van de beheersystemen gaat verloren. 

Een integratie van DAM en PIM voorkomt dit. Het biedt tevens nog extra voordelen en maakt dat 1+1 meer dan 2 is! Door DAM en PIM met elkaar te verbinden, integreren organisaties al hun productinformatie met al hun digitale assets. Dit kan verregaand geautomatiseerd worden op maat van de gebruikers. Het spreekt voor zich dat de marketingmedewerker gemoedsrust vindt als die niet meer wakker moet liggen of de informatie die hij de wereld in stuurt wel juist is. 

Omdat DAM de opslag en de doorzoekbaarheid van de assetbibliotheek optimaliseert, helpt het ook bij het categoriseren van producten in PIM. Zo worden beide systemen op eenzelfde manier volledig doorzoekbaar en kan aan verschillende gebruikers de juiste toegangsrechten gegeven worden. Een goede taxonomie en metadata zijn daarbij de sleutel tot succes. 

Managing the content supply chain 

Met een integratie van DAM en PIM verbetert de samenwerking, verhoogt de efficiëntie en zet je jouw merken sterker in de markt. Zowel je medewerkers als je klanten varen er wel bij. 

Welnu: DAM en PIM, dat is voer voor experten. Als specialist in visual content automation helpt Catena Company al decennialang bedrijven met het optimaliseren van hun marketing- en productcontent via de juiste systemen. Alles voor een feilloze distributie, de beste productervaring en meer werkgeluk. Enter excellent content supply chain. Het beheren van digitale assets made easy.  

Eddy Smets

Win the
battle of the brands

Start met visuele content automation

Vraag een content scan aan
Contacteer ons

Meer blogposts