
Visueel marketingmateriaal heeft een aanzienlijke impact op verschillende aspecten van je marketingprestaties. Het is een krachtig instrument dat marketeers inzetten om de betrokkenheid van hun doelgroep te vergroten en de algehele prestaties van hun marketingstrategie te verbeteren. Niet overtuigd? Wij geven je een korte samenvatting van de impact.
Betrokkenheid en overtuigingskracht
In termen van contentcreatie en betrokkenheid is het opvallend dat visuele inhoud de aandacht van kijkers snel trekt. Onderzoek toont aan dat blogposts met relevante afbeeldingen tot 94% meer views ontvangen dan tekstuele blogposts zonder afbeeldingen. Tweets met afbeeldingen genereren gemiddeld 150% meer retweets dan tweets zonder afbeeldingen. Consumenten geven aan dat productafbeeldingen (77%) en productvideo’s (58%) de meest overtuigende vormen van content zijn bij het nemen van aankoopbeslissingen.
En wat met video?
Videocontent is een belangrijk onderdeel van visuele marketing. Video’s op landingspagina’s kunnen de conversiepercentages met 80% of meer verhogen. Bovendien zegt 85% van de consumenten dat ze meer geneigd zijn om een product te kopen na het bekijken van een productvideo. In 2021 gaf 86% van de bedrijven aan video te gebruiken als onderdeel van hun marketingstrategie. Jij blijft toch niet achter?
Ook voor e-mailcampagnes is dit belangrijk
E-mailmarketing profiteert ook van visuele elementen. E-mails die video’s bevatten, hebben een CTR die 2-3 keer hoger is dan die van e-mails zonder video. Video-e-mails kunnen de click-through rate dus met 300% (!) verhogen. De kers op de taart is wanneer je dynamische content aanpast aan de ontvanger op basis van hun gedrag, waardoor de relevantie en effectiviteit van e-mailcampagnes wordt verbeterd. Dit zorgt voor een gemiddelde toename van 18% in betrokkenheid.
Beelden zeggen meer dan woorden…
Ten slotte is de algehele marketingprestatie sterk afhankelijk van visuele content. Ongeveer 90% van de informatie die naar de hersenen wordt gestuurd, is visueel, en visuele content wordt 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. Bijna 70% van de marketeers noemt visuele content als hun belangrijkste activiteit voor merkopbouw. En dat is niet voor niets. Merken die visuele storytelling in hun marketing gebruiken, hebben een grotere kans om boven hun concurrenten uit te stijgen in termen van merkbetrokkenheid en klantloyaliteit.
Doe de content scan
Bij Catena Company helpen we je graag om je visuele content en digitale marketingprestaties te verbeteren. Ontdek hoe onze op maat gemaakte content scan, uitgevoerd door experts, jouw contentcreatieproces kan optimaliseren. Doe vandaag nog de scan en til jouw visueel marketingmateriaal een niveau hoger.
Joska Fleerackers
Win the
battle of the brands
Start met visuele content automation