Verstrengde regelgeving? Labels en verpakkingen updaten hoeft geen titanenwerk te zijn! 

Gepubliceerd op

Laatste update: 20/11/2024

Throwback naar de veranderende regelgeving voor voedingslabels in het Verenigd Koninkrijk in 2022. De eisen voor labels op voorverpakte voeding werden toen aangescherpt, wat Europese bedrijven voor een grote uitdaging plaatste. Voedingslabels moesten altijd al aan strikte voorwaarden voldoen, met geharmoniseerde regels binnen de EU om de handel te vergemakkelijken. Maar sinds de Brexit ging het VK zijn eigen regels bepalen, en dat heeft geleid tot nieuwe eisen voor Europese bedrijven die in de Britse markt actief zijn.  

Veel bedrijven hebben in de afgelopen jaren hard gewerkt om aan deze nieuwe normen te voldoen. En visual content automation hielp hen hierbij. 

De uitdagingen van label-updates 

Het aanpassen van honderden tot duizenden labels is een complex en tijdrovend proces. Naast de verschillende richtlijnen die per land en product gelden, moet je rekening houden met taalvereisten: de EU kent 24 officiële talen, en sommige landen hanteren meerdere talen op labels. Hierdoor moeten internationaal opererende bedrijven voor elk product een groot aantal varianten ontwikkelen. 

Zelfs met bestaande automatiseringstools kon het toevoegen van nieuwe informatie, zoals een Britse importeur, vaak nog een herontwerp vereisen en handmatige data-invoer met zich meebrengen. Dit maakte het proces niet alleen repetitief, maar ook foutgevoelig.  

Automatisatie met DDP Suite maakt het verschil 

Hoe moe(s)t het dan wel? Sneller, eenvoudiger, conform alle richtlijnen… met de Dynamic Data Publishing Suite. DDPS stelt je in staat om labels en andere publicaties efficiënter te digitaliseren en automatiseren. Met DDPS werk je met templates die automatisch gevuld worden met data uit je bestaande technologiestack. Of je nu werkt met InDesign, Photoshop of andere tools, de DDP Suite integreert probleemloos en zorgt ervoor dat wijzigingen in productdata direct worden doorgevoerd op je labels en verpakkingen. 

DDPS koppelt trouwens met vrijwel elk systeem – van PIM, DAM en CRM tot ERP en zelfs eenvoudige Excel-bestanden – wat je de flexibiliteit geeft om je technologie te gebruiken zoals die op dat moment was, zonder grote investeringen in systeemintegratie. 

Blijvende meerwaarde DDPS 

Voor foodbedrijven die actief zijn op de VK-markt heeft DDPS niet alleen geholpen om snel aan de 2022-regelgeving te voldoen, maar bracht ze ook een blijvend voordeel. Met de mogelijkheid om data in real-time aan te passen, kan je proactief blijven voldoen aan nieuwe regelgeving en marktvereisten. Ook buiten de voedingssector is DDPS uitgegroeid tot een waardevolle tool voor bedrijven met een breed productportfolio. 

DDPS digitaliseert elk aspect van publicatiebeheer – van labels en verpakkingen tot catalogi, technische fiches en gepersonaliseerde offertes. Dankzij de flexibiliteit van de suite konden bedrijven in 2022 snel inspelen op de nieuwe regelgeving, en kunnen ze in 2024 en daarna blijven profiteren van de schaalbare, foutloze en efficiënte workflow die DDPS biedt. 

DDPS: van implementatie tot optimalisatie 

Voor bedrijven die snel moesten schakelen om aan de nieuwe eisen te voldoen, bood DDPS een implementatietijd van slechts enkele weken, van offerte tot volledige ingebruikname. Hiermee kregen bedrijven niet alleen de mogelijkheid om hun labels conform de Britse regelgeving te maken, maar ook een solide basis voor verdere automatisering en digitalisering van hun publicatieprocessen.  

Bekijk je de volledige contentcreatie- en distributieketen – naast creëren ook beheren, verdelen en analyseren – dan is het ook waardevol om te weten hoe je de kracht van DDPS kan maximaliseren. Dat doe je met Digital Asset Management (DAM), de drijvende kracht voor bedrijven die een efficiënte en schaalbare oplossing willen voor hun volledige content supply chain flow. 

Eddy Smets

Win the
battle of the brands

Start met visuele content automation

Vraag een content scan aan
Contacteer ons

Meer blogposts