Do your annual reports comply with the ESEF standard?

Gepubliceerd op

Whitepaper ESEF

Laatste update: 21/11/2024

European Single Electronic Format of ESEF. Wat is het, wat doet het en moet jouw bedrijf meedoen? Alle Europese ondernemingen die effecten uitkeren, moeten hun financiële jaarrapportering verplicht beschikbaar stellen in het ESEF-formaat, een variant op XHTML. ESEF zorgt ervoor dat jaarverslagen toegankelijker worden en het vereenvoudigt de analyse en vergelijking met andere verslagen door computerprogramma’s. 

Voor de komst van deze standaard, bestond er geen uniforme gestructureerde manier om financiële informatie van bedrijven te publiceren en uit te wisselen. Hierdoor ging een heel stuk transparantie verloren en was het noodzakelijk om tijdrovende handelingen te verrichten om data afkomstig uit het ene systeem, toe te voegen in een ander systeem. ESEF lost alle onduidelijkheden hierrond op, voorkomt fouten, brengt efficiëntie en tijdswinst, en biedt elk bedrijf transparante inzichten. Geen onbelangrijk gegeven voor overheden en investeerders in een geglobaliseerde economie. 

ESEF & ESMA voor je jaarverslag: zo begin je eraan 

Enkel het document aanbieden in XHTML-formaat is onvoldoende. De wet vraagt om alle financiële informatie in het ESEF-document van de juiste specifieke ‘labels’ of ‘tags’ te voorzien. Een lijst van beschikbare tags werd ondergebracht in een inline XBRL-standaard (eXtensible Business Reporting Language). Deze taxonomie wordt aangeboden en onderhouden door het European Securities and Markets Authority (ESMA). Het is dus absoluut niet toegestaan om eigen tags vast te leggen of te gebruiken. Door het toekennen van deze universele tags, worden jaarverslagen intelligent en kan ieder systeem automatisch deze documenten inlezen en verwerken. En zo kan bijvoorbeeld elke tool snel en automatisch te weten komen wat de balans is van een onderneming. 

Complex, zeg je? Catena Company schreef er een whitepaper over. Even doornemen, en je bent weer mee. Toch nog vragen achteraf? Contacteer ons gerust

Tim Melis

Win the
battle of the brands

Start met visuele content automation

Vraag een content scan aan
Contacteer ons

Meer blogposts