
Laatste update: 21/11/2024
Data zijn de olie van de 21ste eeuw. Een waardevol goedje dat – bij slim gebruik – elk bedrijf een gigantische boost kan geven. De hoeveelheid aan beschikbare data groeit razendsnel. Veel data zijn echter al even snel verouderd. Bovendien staan al die data vaak verspreid en zijn ze inconsistent gestructureerd.
Betekent ook: kopzorgen voor marketeers en designers die een mooie catalogus moeten maken, of productfiches, programmaboekjes, noem maar op. Alle data zoeken, structureren, nakijken en corrigeren is geen sinecure. Dat vergt (te) veel manueel werk, is foutgevoelig en duur. Om niet te zeggen: frustrerend.
Dynamic Data Publishing
Vergeet traditionele database publishing, destijds de geijkte manier om data die mooi in geordende databases stonden te publiceren. Door de toegenomen hoeveelheid en de complexiteit van data, zijn marketeers en designers genoodzaakt om in de data zelf te morrelen, als ze hun input op de juiste manier willen verkrijgen. IT-mensen vinden dat niet zo fijn.
Enter de Dynamic Data Publishing Suite (DDPS). Die automatiseert het creatieproces van marketingmateriaal maximaal. Vanaf het verzamelen van data uit verschillende bronnen, over het ontwerp van je materiaal, tot de publicatie ervan. Efficiëntie, foutloze uitvoering en schaalbaarheid gegarandeerd.
DDPS bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk bedrijf, elke organisatie, elke brandowner die de creatie van het marketingmateriaal zelf in handen neemt.
Catena Company ontzorgt met DDPS zowel de Marketing- als de IT-afdeling. Onze slimme Dynamic Data Publishing Suite transformeert de contentcreatie en raakt aan geen enkele data! Niet in databases. Niet in lijstjes. Niet in Excel-files. Nergens. De integriteit van je data is verzekerd en toch krijgt de marketeer de juiste data automatisch op een zilveren schoteltje. Snel, gestructureerd en up to date.
Hoe werkt DDPS?
DDPS verzamelt data uit verschillende databases zoals PIM of CRM, formatteert het materiaal optimaal en publiceert effectief, zonder de originele database te wijzigen. Je designer behoudt controle over het eindresultaat in Adobe InDesign of andere tools.
Data verzamelen De grootste winst wordt meestal in die eerste stap gemaakt: het snel verzamelen van de nodige data. De vraag is hoe toegankelijk alle data zijn in PIM- en ERP-systemen, Excel-files of nog andere documenten. Het gaat hier veelal om beeldmateriaal, namelijk data met een zekere complexiteit. Vaak is er nog een ‘database connector’ nodig. Daarmee wordt nooit aan de databases en de data zelf geraakt. Beheerders en andere gebruikers van de data kunnen naar believen met de data werken en deze updaten. Zo werken de designers ook steeds met de juiste informatie. | Data vormgeven in InDesign Als alle input verzameld is, wordt die gestructureerd aangeboden in DDPS en start de ontwerpfase. Ook hier volop efficiëntievoordeel. Soms wordt er al met Adobe InDesign-templates gewerkt. Of je leert ze zelf te creëren, via een opleiding van Catena Company. Bovendien kunnen repetitieve manuele handelingen in InDesign geautomatiseerd worden. Catena Company heeft de expertise om te integreren met Creative Cloud-apps en Adobe-services via scripting, API’s en SDK’s. Zo verlossen we designers van het saaie werk en kunnen ze hun creativiteit loslaten op activiteiten met meerwaarde. | Output bewonderen Op het einde van het ontwerpproces worden de publicaties foutloos uitgestuurd in het gewenste format. Naar print of digitale media, naar vestigingen, winkels, klanten, en zo verder Het resultaat van de flow in DDPS is een meetbare tijdswinst en een herverdeling van taken en rollen. Medewerkers in organisaties die DDPS toepassen ervaren een shift naar werk dat waardevoller is en meer voldoening geeft. Ze krijgen ruimte om hun skills te upgraden en naar de next level door te stromen. |
Bepaal je ROI met een heldere analyse
De ROI van DDPS is direct meetbaar op basis van de tastbare winsten, maar telt dubbel in de betere benutting van het potentieel van je mensen.
“Vroeger waren we bij Premedia heel veel bezig met inhoudelijke correcties. Die administratieve taken bezorgden tamelijk wat stress. We zijn zeer tevreden dat we ons met Premedia terug kunnen concentreren op de lay-out en de realisatie van een mooie seizoensbrochure.” – Patrick Florin, Premedia deSingel (Antwerpen)
Of de Dynamic Data Publishing Suite ook voor jouw bedrijf waardevol is, kan met een heldere analyse zwart op wit beoordeeld worden. Daarmee brengen we de publicatienood en de manier waarop die momenteel ingevuld wordt in kaart.
- Welke publicaties worden er gemaakt?
- Hoe vaak?
- Hoe snel moeten die beschikbaar zijn?
- Welke data gebruiken jullie?
- Maar ook, wie werkt er mee aan de publicaties?
- Welke taken voeren jullie precies uit?
- Hoeveel tijd spenderen jullie gemiddeld?
- Welke uitdagingen stellen zich?
- Wat is de totale kost per publicatie?
Na deze analyse wordt de blauwdruk voor het geautomatiseerde werkproces uitgetekend en een passend DDPS-voorstel gedaan, ondersteund door een transparante business case met duidelijke ROI.
Met DDPS sla je een flinke efficiëntieslag. De grote kracht erachter is een slimme integratie van IT en design. Zo maakt je bedrijf winst en kunnen IT en Marketing harmonieus samenwerken. Alles voor een feilloos creatie- en distributieproces, de beste productervaring en meer werkgeluk.
Geerte Verbraeken
Win the
battle of the brands
Start met visuele content automation