De Kerstperiode was voor velen weer het moment om de banden met familie en vrienden aan te halen. De geruchten dat Adobe de ondersteuning voor Pantone kleuren stopt, zullen velen dan ook ontgaan zijn. Adobe maakt het nieuws zelf niet wereldkundig via de gekende kanalen, maar paste de help bestanden aan waaruit het nieuws kon worden afgeleid. Tot op de dag van vandaag blijft Adobe karig met informatie over deze aanpassing.
Het bekende kleurenmodel, wat bestaat uit een paar duizend vastgelegde inktkleuren, gaat al wel even mee Het dateert al van de periode vlak na de 2de wereldoorlog en het diende de afgelopen deccenia meerdere doelen.
PMS werd een vaste kleurenreferentie en dat maakte het mogelijk voor brandowners, designers, drukkers, … wereldwijd om duidelijk te communiceren over de beoogde kleuren.
Het laatste decennia is het gebruik van Pantone kleuren in commercial print echter sterk afgenomen. Scherpe prijzen voor CMYK drukwerk, de opkomst van digitale, inkjet en nano drukpersen, alsook de boom in foliedruk zorgde voor een sterke afname in het gebruik van PMS. Dit staat in schril contrast met de verpakkingsindustrie, waar het gebruik van Pantone kleuren nog steeds domineert. Heel wat verpakkingen bestaan uit meerdere Pantone kleuren, zelfs voor het opbouwen van foto’s, en dus niet CMYK. Brandowners hechten vaak, en terecht, enorm veel belang aan de kleurconsistentie van hun merk. Ook in de fashion industrie speelt Pantone een belangrijke rol.
De impact van Adobe’s beslissing op het designproces van het klassieke drukwerk zal eerder verwaarloosbaar zijn. Voor de verpakkingsindustrie zal het een ander gegeven worden. Heel wat designs voor verpakkingen vinden hun oorsprong in toepassingen zoals Adobe Illustrator en vaak worden bestanden pas na goedkeuring en in een volgende fase technisch verder uitgewerkt in programma’s zoals Esko ArtPro of HYBRID PACKZ.
Kritische stemmen hadden al wel langer (terechte) opmerkingen over de Pantone bibliotheken in Adobe toepassingen. Die waren namelijk al langer verouderd, waardoor heel wat nieuwe kleuren ontbraken en kleurendefinities niet up-to-date waren. Een heikel punt voor wie kleurgetrouw aan de slag wil gaan.
Nu de licentieovereenkomst tussen Pantone en Adobe stopt, zullen heel wat gebruikers moeten overstappen naar een andere oplossing. Want ondanks dat Quark, Serif (Affinity), Corel, Esko en zovele andere fabrikanten nog wel de laatste Pantone informatie in hun applicaties aanbieden, heeft Adobe deze mogelijkheid weldra niet langer.
Maar niet getreurd. Creatives die alsnog gebruik willen maken van Pantone kleuren, kunnen via een bijkomende abonnementsformule beroep doen op “Pantone Connect”, extra plugins die via de “Adobe Extension Marketplace” kunnen bekomen worden. Wie recent nog nieuwe Pantone kleurenboeken aanschafte zou voor een periode van 3 tot 6 maanden een gratis subscription op deze plugins kunnen bekomen.
Wat de impact voor bestaande artwork bestanden zal zijn, die reeds werden opgebouwd met de verouderde Pantone kleuren bibliotheken, is voorlopig nog onduidelijk. Maar graag houden we jullie op de hoogte van zodra meer informatie bekend is.
Klaar om jouw grafische skills naar een hoger level te tillen? Praat gerust eens met Geerte.
Let’s talk!