Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

6 januari 2022

Adobe schrapt de ondersteuning voor Pantone kleuren

Tim Melis
Media Workflow Consultant bij Catena Company

Een kleine Pantone geschiedenis

Het bekende kleurenmodel, wat bestaat uit een paar duizend vastgelegde inktkleuren, gaat al wel even mee Het dateert al van de periode vlak na de 2de wereldoorlog  en het diende de afgelopen deccenia meerdere doelen.

  • Zo werd ooit gekozen om drukwerk te produceren in de kleur zwart en 1 of meerdere PMS (Pantone Matching System) kleuren, om kosten te sparen t.o.v. het toen nog veel duurdere CMYK drukwerk.
  • Ook bedrijven die kiezen om specifieke brand elementen consistent te laten weergeven, kiezen vaak om het drukwerk te voorzien van extra Pantone kleuren.
  • Nog een belangrijke eigenschap van Pantone kleuren is dat het een oplossing biedt voor de beperkte CMYK kleurenruimte. Het voorziet een veel ruimer kleurenspectrum en de mogelijkheid om metalics, pastel en fluo kleuren te drukken op diverse dragers.

 

Pantone waaier

PMS werd een vaste kleurenreferentie en dat maakte het mogelijk voor brandowners, designers, drukkers, …  wereldwijd om duidelijk te communiceren over de beoogde kleuren.

Het laatste decennia is het gebruik van Pantone kleuren in commercial print echter sterk afgenomen. Scherpe prijzen voor CMYK drukwerk, de opkomst van digitale, inkjet en nano drukpersen, alsook de boom in foliedruk zorgde voor een sterke afname in het gebruik van PMS. Dit staat in schril contrast met de verpakkingsindustrie, waar het gebruik van Pantone kleuren nog steeds domineert. Heel wat verpakkingen bestaan uit meerdere Pantone kleuren, zelfs voor het opbouwen van foto’s, en dus niet CMYK. Brandowners hechten vaak, en terecht, enorm veel belang aan de kleurconsistentie van hun merk. Ook in de fashion industrie speelt Pantone een belangrijke rol.

Pantone Connect to the rescue

Maar niet getreurd. Creatives die alsnog gebruik willen maken van Pantone kleuren, kunnen via een bijkomende abonnementsformule beroep doen op “Pantone Connect”, extra plugins die via de “Adobe Extension Marketplace” kunnen bekomen worden. Wie recent nog nieuwe Pantone kleurenboeken aanschafte zou voor een periode van 3 tot 6 maanden een gratis subscription op deze plugins kunnen bekomen.

Wat de impact voor bestaande artwork bestanden zal zijn, die reeds werden opgebouwd met de verouderde Pantone kleuren bibliotheken, is voorlopig nog onduidelijk. Maar graag houden we jullie op de hoogte van zodra meer informatie bekend is.