Voor Stad Roeselare was het beheren van een uitgebreid digitaal ecosysteem altijd een complexe taak. Het departement Communicatie stond voor de uitdaging om een veelvoud aan digitale kanalen – van snelle e-mailings tot sociale media, websites en interne communicatie – efficiënt te beheren. De behoefte om een veelheid aan communicatiematerialen overzichtelijk en toegankelijk te houden, was duidelijk.
“We stonden voor grote uitdagingen,” vertelt de communicatiemedewerker. “Soms verscheen toch ergens verouderd of incorrect campagnemateriaal op onze kanalen. GDPR-compliancy was een ander heikel punt, evenals de onoverzichtelijke opslag van foto’s en documenten.”
We waren constant bezig met het verbinden van verschillende kanalen en het zorgen voor een gestroomlijnde samenwerking.
De overstap van hun verouderde, onoverzichtelijke beeldbank naar DAM, gefaciliteerd door Catena Company, werd een keerpunt.
Met hulp van Catena Company werd gekozen voor een zorgvuldige opbouw van de taxonomie binnen DAM. “We hebben er onze tijd voor genomen, zoals aangeraden door Catena Company. Dit stelde ons in staat om goed na te denken over hoe we alles het beste konden structureren zonder te verzanden in te gedetailleerde categoriseringen.” Belangrijk was het creëren van brede, algemene thema’s die het voor iedereen, van nieuwe tot ervaren medewerkers, eenvoudig maken om de juiste assets snel terug te vinden.
We hadden ergens het voordeel dat we eigenlijk al een oude beeldbank hadden voor we in dit verhaal gestapt zijn. Die was helemaal in de soep gedraaid. Daar vonden we eigenlijk ook weer niets meer in terug. Dus we wisten vooral ook hoe we niet meer wilden eindigen en dat helpt wel om het helderder te stellen wat je dan wél wil.
Sinds de implementatie van hun nieuwe DAM zijn de communicatieproblemen van de baan. “Nu alles centraal staat, is het gemakkelijk om consistentie in onze huisstijl te handhaven. Iedereen werkt nu veel nauwer samen, iets wat voorheen niet mogelijk was,” aldus Yoke. Het delen van links naar collecties voor specifieke campagnes of evenementen verhoogt de efficiëntie aanzienlijk.
De Stad overweegt nu ook het gebruik van Bynder’s Brand Guidelines om de samenwerking met externe bureaus en partners te versterken. “Hoewel we reeds een uitgebreide brandguide in PDF hadden, biedt DAM de mogelijkheid om deze digitaal en interactiever te maken”.
De samenwerking met Catena Company en de implementatie van hun moderne DAM heeft Stad Roeselare niet alleen geholpen hun digitale assets effectief te beheren, maar ook de manier waarop het communicatieteam en andere diensten binnen de stad samenwerken fundamenteel verbeterd. Het project is een duidelijk voorbeeld van hoe technologie kan helpen om interne processen te stroomlijnen en een sterke, consistente merkidentiteit te onderhouden.
Als er nu iets niet in DAM te vinden is, vraagt iedereen zich af hoe dat kan. Het is een bewijs van hoe essentieel onze DAM is geworden in onze dagelijkse taken.
Wil jij graag weten wat een DAM voor jouw organisatie kan betekenen? Praat gerust eens met Geerte.
Let’s talk!