Sinds 22 december 2016 is er een nieuwe Europese richtlijn van kracht om de toegankelijkheid van overheidswebsites en mobiele applicaties te verbeteren.
Deze richtlijn is (voorlopig) enkel van toepassing op websites en mobiele apps van overheidsinstanties in België. Op Europees vlak is deze maand de Europese toegankelijkheidswet goedgekeurd met als doel de toegankelijkheid voor 80 miljoen gehandicapten en ouderen te verbeteren. Maar waarom zou jouw bedrijf/organisatie hier aandacht aan schenken? In Nederland merken we dat veel bedrijven al mee op de kar sprongen en de leesbaarheid van hun websites en apps verbeterden.
De laatste jaren zien we dat er meer focus wordt gelegd op de toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden. In België hebben ongeveer 2 personen op 100 een visuele beperking. Daarnaast zijn 1 op 1.000 Belgen blind. In totalen spreken we over 200.000 personen die slechtziend zijn en 10.000 mensen die blind zijn.
Grote spelers zoals Instagram, Microsoft en Alibaba willen ervoor zorgen dat blinden en slechtzienden gemakkelijker hun weg vinden op hun website of naar hun producten.
Instagram doet dit bijvoorbeeld met een functie die ze op het einde van 2018 hebben aangekondigd, namelijk de ‘Alt text’ functie. Zo kan je achter de afbeelding een tekst plaatsen die aangeeft wat er op de foto staat. Handig voor mensen die blind zijn, maar ook een waardevolle aanvulling die je SEO een boost geven. 2 vliegen in 1 klap dus.
Probeer je eens in te beelden dat je als persoon met een visuele beperking een pdf bestand probeert te lezen. Wat zou je dan exact willen weten? Wat is een titel (en dus het meest belangrijke)? Wat is een afbeelding? En wat staat er op die specifieke afbeelding? Wat staat er in de voetnota? Wat staat er in welke cel en in welke kolom? …
Stel dat je een formulier moet invullen, wat staat er dan in dat formulier? Wat moeten ze invullen? Blinden of slechtzienden gebruiken vaak ook geen muis, maar de Tab-toets om door documenten te navigeren.
Tevens belangrijk om te weten is de taal van een document, of een bookmark die aangeeft op welke pagina je je bevindt. Ook de leesvolgorde wordt belangrijk. Welke tekst moet eerst worden gelezen alvorens je verder kan gaan?
De lay-out daarentegen wordt minder belangrijk. Wel relevant is hoe iemand met een visuele beperking een document snel ‘verstaat’ of kan horen. Een voorbeeld: tekst op een groen vlak plaatsen, is geen goede keuze. Het groene vlak geeft geen meerwaarde aan de leesbaarheid.
Ben je bekend met het maken van websites of mailcampagnes? Digitale communicatie toegankelijker maken voor personen met een visuele beperking werkt ongeveer zoals de screening door Google. Aan de hand van H1 tags en alt-teksten screent Google je pagina’s op wat belangrijk zou kunnen zijn, en wat minder relevant is.
Wil je getraind worden in hoe je jouw pdf bestanden leesbaar kan maken voor blinden en slechtzienden?
Klaar om jouw grafische skills naar een hoger level te tillen? Praat gerust eens met Geerte.
Let’s talk!