Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

26 augustus 2019

Maak sneller catalogi met deze 10 handige tips

Tim Melis
Media Workflow Consultant bij Catena Company

Het maken van een succesvolle productcatalogus gaat niet over één nacht ijs. Vaak wordt er een langere periode met een gans team aan gewerkt en vergt het heel wat inspanningen. Wordt er altijd even efficiënt gewerkt of zijn er mogelijkheden om kosten te besparen? Graag sommen we 10 handige tips op die de efficiëntie verhogen en de productiekosten tot een minimum beperken.

First things first

Een catalogus moet vooral visueel een pareltje zijn en de producten moeten optimaal worden weergegeven in een aangename layout. Zorg steeds dat een goedkeuring van de layout wordt bekomen alvorens er wordt overgegaan tot productie. Layoutwijzigingen tijdens de productie kunnen immers voor enorme vertragingen zorgen. Ontwerp enkele pagina’s en leg het voor aan de marketing verantwoordelijken, productspecialisten, sales managers en de directie. Pas nadat iedereen akkoord is met het gekozen ontwerp, kan er worden overgegaan tot de vormgeving van de andere pagina’s.

Bepaal de juiste pagina grootte

Verschijnt de catalogus enkel digitaal in PDF formaat of flipping book, of wordt deze ook nog gedrukt? Het juiste formaat kiezen is enorm belangrijk waarbij de keuze van een liggende of staande layout een belangrijke factor is. Maar ook de totale afmeting kan een invloed hebben op de kosten van het drukwerk en de verzending.

Verzamel alle content

Om snel en efficiënt aan de slag te gaan is het belangrijk over alle content te beschikken. Vaak worden in een catalogus niet alleen producten weergegeven maar is er ook een inleidende tekst, meer informatie over het bedrijf, bestelformulieren, contactinformatie, …

Ook deze informatie moet beschikbaar zijn op het moment dat er met de productie wordt gestart.

Bepaal de volgorde van je producten

Bepaal voor de productie van de catalogus de volgorde van de producten. Hoe worden ze gegroepeerd en gesorteerd? In functie van de toepassing? De doelgroep? Maar leg niet alleen vast in welke volgorde items moeten worden weergegeven, maar ook welke product informatie moet getoond worden. Welke informatie is relevant voor de consument, en welke niet?

Centraliseer productinformatie

Om snel tot de productie van catalogi te kunnen overgaan, is het belangrijk dat alle product informatie gecentraliseerd wordt. Dit kan in een eenvoudig Microsoft Excel bestand, een database of een PIM systeem (Product Information Management systeem) zijn. Op die manier kan alle productinformatie en/of prijzen bij elkaar worden gebracht.

Centraliseer je afbeeldingen

Vaak wordt in elke catalogus één of meerdere afbeeldingen getoond. Belangrijk is dat al deze afbeeldingen worden ondergebracht op één centrale locatie waarbij de afbeeldingen een logische naam of productnummer hebben. Deze afbeeldingen kunnen worden ondergebracht op een centrale server locatie of in een DAM oplossing. Aangewezen is dat de juiste referentie van onze afbeelding ook wordt ondergebracht bij de product informatie. Zo weet iedereen heel snel welke afbeelding bij welk product hoort.

Zorg voor de juiste afmetingen van de afbeeldingen

Een cataloog kan honderden of zelfs duizenden afbeeldingen bevatten van de producten. Wanneer de afbeeldingen in de layout zeer klein worden weergegeven, maar de originele bestanden veel groter zijn, kan dit de productie tijd enorm vertragen. Aangewezen is om de afmetingen van de afbeeldingen te optimaliseren voor de catalogi door ze te verkleinen naar de juiste grootte.

Gebruik plug-ins voor Adobe Indesign

Catalogi worden vaak opgemaakt met het programma Adobe Indesign. Standaard heeft deze oplossing verschillende krachtige instrumenten maar door gebruik te maken van externe plug-ins krijgt de productie een enorme boost. De DDP Suite kan zorgen voor een koppeling tussen de data, en de layout. Hierdoor beschikken de vormgevers tot op het laatste ogenblik over de meest recente informatie. Het werken met meerdere taalversies wordt, mits de juiste aanpak, kinderspel. Het gebruik van dergelijke geautomatiseerde oplossing is een must voor elke professional.

Gebruik templates

Is de layout voor elke pagina uniek of zijn de productpagina’s dezelfde? Vaak kan het gebruik van templates, die bepalen hoe producten op een pagina worden weergegeven, voor enorme snelheidswinst zorgen. Die templates kunnen ook aangesproken worden via de DDP Suite om pagina’s al dan niet (semi) automatisch op te maken. Het gebruik van verschillende templates is perfect mogelijk.

Gebruik stijlen

Het gebruik van stijlen is een absolute must voor wie snel en productief aan de slag wil met het bouwen van catalogi. Deze basis functionaliteit van Adobe Indesign wordt nog steeds niet door iedereen toegepast maar voor een efficiënte productie, is het absoluut vereist.

Wil je meer weten over hoe je de productie van catalogi een boost kan geven? Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van de DDP Suite en hoe die voor jou een meerwaarde kunnen zijn? Aarzel dan niet om contact op te nemen. Catena Company voorziet naast de DDP Suite, ook training en ondersteuning op maat waardoor je snel aan de slag kan.