Boss Paints is één van de meest outstanding bedrijven in hun sector. Een familiebedrijf in een markt die gedomineerd wordt door multinationals. Zij zijn anders dan de gewone verffabrikant, – groothandelaar en -retailer. Hun visie en missie: de wereld een mooiere plaats maken met kleur.
Voor hun jaarlijkse productcatalogus, website en tal van andere communicatie maken ze bij Boss Paints meer dan 1000 packshots. Elke packshot werd manueel door Boss Paints gemaakt.
In Photoshop werd een etiket gemaakt (met verschillende specificaties, icoontjes, designs, talen …), en dit werd afgedrukt. Vervolgens werd het etiket op de correcte verfpot geplaatst en er werd een packshot gemaakt met een fototoestel. Deze packshot moest uiteraard altijd op dezelfde manier gefotografeerd worden. Het is niet altijd gemakkelijk deze foto’s met eenzelfde kwaliteit te maken (in de correctie positie, met dezelfde belichting enzovoort).
Je raadt het al, een zeer tijdrovende bezigheid, temeer omdat bij updates of correcties het ganse proces opnieuw moet doorlopen worden.
Catena Company heeft in het verleden al marketingprocessen geautomatiseerd voor Boss Paints. Er werd ons gevraagd te onderzoeken of het proces van de creatie van pack-shots niet efficiënter kon verlopen.
Tijd- en efficiëntie winst kon worden gerealiseerd door:
Zo zochten onze workflow specialisten niet alleen naar een oplossing om dit proces te vereenvoudigen, maar ook hoe de content van de etiketten automatisch kon worden opgemaakt door koppelingen te voorzien met de PIM- en ERP-systemen van Boss Paints.
Het tijdrovende werk om etiketten te maken in Adobe Photoshop werd geautomatiseerd.
Door Adobe InDesign templates te koppelen aan de PIM-database, worden deze automatisch opgemaakt. Er werd hiervoor rekening gehouden met de verschillende wensen op vlak van lay-out. Verschillende pictogrammen worden getoond met telkens een andere kleur en aangepaste tekst. De eisen zijn afgetoetst met de wettelijke voorschriften en reglementering die gelden voor deze specifieke toepassingen.
Het resultaat is dat er nu automatisch een drukklare PDF van een etiket wordt gegenereerd vanuit een online tool met behulp van Adobe InDesign templates.
Verder werd ook door automatisering het maken van manuele packshots overbodig gemaakt.
Per verpakking zijn er sjablonen in Adobe Photoshop (per verfpot is dit één template of sjabloon). Elk sjabloon is uniek (afmetingen, diameter, hoogte, enz …). Van een sjabloon kunnen wel varianten bestaan. Een variant is een aanpassing die geen impact heeft op de afmetingen zoals bijvoorbeeld een ander kleur van deksel, andere kleur van pot enz.
Aan deze sjablonen worden nadien de etiketten van het product toegevoegd (de packshots), die worden aangeleverd in pdf. De output van het resultaat kan gekozen worden: psd, tiff, jpeg. Op deze manier zijn deze onmiddellijk beschikbaar voor de webshop, publiciteit, catalogus & fotoarchief, inventaris, publicaties, …
Stefaan Geeraert: “Om dergelijke projecten te doen heb je geen leverancier nodig, maar een partner. Deze rol werd zeker opgenomen. Catena dacht mee, implementeerde de oplossing en verleende een uitstekende support.”
Een tijdsefficiënte oplossing waar, letterlijk met één druk op de knop, een etiket automatisch en foutloos wordt opgemaakt. Vervolgens wordt het etiket toegevoegd aan de verfpot zodat een afgewerkte packshot, zonder manuele tussenkomst, het resultaat is.
Geïnteresseerd om samen met ons jouw workflows te bekijken en te automatiseren waar mogelijk? Of wil jij je productcatalogus of etiketten ook automatisch laten opmaken? Aarzel niet om eens met ons samen te zitten om te kijken hoe we jouw tijd en werk kunnen besparen.
Laat van je horen en we bespreken je project zo snel mogelijk.