Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

6 januari 2022

5 grafische trends voor 2022

Natasja Van der Jonckheyd
Digital Marketeer bij Catena Company

Ook in de grafische trends van 2022 zien we de impact van een pandemie die nog steeds over de wereld heerst. Mentaal welzijn en rust zijn belangrijke aspecten die in 2021 niet meer te vermijden waren. Het topic blijft hot op social, digital en gedrukte media.

Het genieten van de kleine dingen in het leven leidt ertoe dat we meer oog hebben voor creativiteit, ambachten en duurzame technieken. Dat zien we in de vijf grafische trends voor 2022 die we voor jou hebben opgelijst.

1. Risograph

1. Risograph

Een van de ambachtstechnieken die in 2022 terug zal komen is de stenciltechniek of risograph. Hoe werkt deze techniek? Elke kleur wordt afzonderlijk geprint op 1 papier. Dat papier moet dus vaker door de machine voor elke kleur op te leggen en zo krijg je kleine imperfecties in de dekking. Het zorgt voor charme, speelsheid en karakter in je drukwerk. 

2. 2D in combinatie met 3D

2. 2D in combinatie met 3D

Door de stijgende populariteit van Substance 3D, Blender, Cinema 4D en de mogelijkheid om in Procreate volume te geven aan objecten maakt dat 3D toegankelijker is. Creatievelingen staan er meer voor open om 3D eens een kans te geven en zien wat een verbluffende resultaten je kan hebben in een korte tijd. Elk jaar zien we in grafische trends dat 3D aan populariteit wint en dit zal nog steeds zo blijven.

3D in combinatie met 2D is een complementaire combinatie en geeft een andere dimensie aan je designs. Het toevoegen van één object in 3D aan een illustratie geeft je illustratie een ander effect, alsof je een nieuwe techniek combineert met een meer ambachtelijke. De techniek zal vooral in illustraties, animaties maar ook in webdesign en typografie terugkomen.

3. Glas en kristal texturen

3. Glas en kristal texturen

Dankzij de groei in 3D is realisme ook niet ver te zoeken in het grafische design wereldje. Het leuke met grafisch design is dat je er nog net die extra toets aan kan geven, waardoor bepaalde zaken zoals glas of kristal dat tikkeltje meer heeft.

In combinatie met een product kan glas of kristal het exclusiever, specialer of creatiever maken. Ook hier is het de combinatie van techieken die een bijzondere indruk nalaat.

Zelfs Windows 11 speelt mee op deze trend, waar ze transparant glas gebruiken met hun vensters.

4. Psychedelisch design

4. Psychedelisch design

Het bizar, smeltende en kleurrijke psychedelische design is ontstaan in de jaren 60. Uiteraard gaat alles van vroeger op een gegeven moment terug hip worden. Deze trend wil je de indruk geven alsof je op een bepaalde trip zit en je het gevoel geven van een zorgeloze en vrije ziel.

Hoe toont zich dit grafisch? Het is een samenhang van veel kleurgebruik, bepaalde typografie die dateert van jaren 60. Het is experimenten met kleuren, vormen en meer.

5. Candy kleuren

5. Candy kleuren

Vorig jaar waren gedempte kleuren meer in de mode, dit jaar gaan we voor candy kleuren. Kleur bepaalt heel veel van een design, het kan je design maken of kraken. Candy kleuren zijn levendige kleuren om meer positiviteit en gedurfdheid uit te stralen. Met candy kleuren staat jouw design op uit de grijze menigte.