Design is overal en er is een gigantische explosie in content en media types. Dat zien we al enkele jaren, maar Adobe benadrukt het nu wel heel sterk in de openingskeynote op Adobe Max.
Die content komt in verschillende vormen – van webcontent tot advertenties – en ook steeds meer in nieuwe toepassingen, zoals bijvoorbeeld in software of op huishoudtoestellen. De kracht van creativiteit neemt dus behoorlijk toe, maar door de toenemende complexiteit moeten we inzetten op de verhoging van efficiëntie als we de verspreiding van verschillende designs over zoveel kanalen onder controle willen houden.
“Door de toenemende complexiteit van content en media types moeten we inzetten op de verhoging van efficiëntie. Technologie helpt ons daarbij.”
Dezelfde technologie die ons voor nieuwe uitdagingen stelt, maakt het ook mogelijk dat meer mensen hun creatieve content snel en relatief eenvoudig kunnen creëren en distribueren. Ze kunnen makkelijker waardering krijgen voor de gemaakte content en zichzelf op de kaart zetten. Technologie verhoogt hun efficiëntie en die van de organisaties waarvoor ze werken.
Met Adobe Sensei gaat Adobe steeds verder op het pad van artificiële intelligentie en machine learning, De content aware fill is wellicht de meest gekende AI toepassing van Adobe, maar Adobe Sensei zit ondertussen al verweven in meer dan 100 mogelijkheden en functies binnen de Creative Cloud. Allemaal om heel wat tijdrovende taken tot een minimum te herleiden. Efficiëntie ten top!
Adobe zet ook in op de uitbreiding van Creative Cloud naar het web. Op die manier wordt het nog meer een toolset voor content creatie in samenwerking. Want samenwerken is fundamenteel in een creatief proces!
Adobe speelt hier aardig op in met de uitbreiding van de mogelijkheden van Creative Cloud Libraries. Hiermee zal je elke asset die je maakt altijd bij de hand hebben in een up-to-date versie. Creative Cloud Libraries zal zich meer toespitsen op teams, door CC Team Libraries beschikbaar te maken over de hele organisatie.
Dat Adobe meer inzet op samenwerken, tonen ze ook door hun recente overname van frame.io. Met de integratie van frame.io wordt het heel eenvoudig om video’s te reviewen en goed te keuren van op eender welke locatie, zonder grote bestanden door te sturen.
De nieuwe Adobe Substance 3D collectie wapent je met ongeziene tools en materialen die gebruikt worden in films en visuele effecten om je 3D creatie naar een hoger niveau te tillen. Voor product design en marketing doeleinden biedt deze nieuwe suite dan ook tal van creatieve mogelijkheden.
Ook naar content credentials voor onder andere NFT doet Adobe een grote inspanning. Zo zetten ze Adobe Sensei in om de echte creator van de content de juiste waardering te geven.
Als er iets is dat we de voorbije 18 maanden hebben geleerd, is het dat creativiteit en het zoeken naar creatieve oplossingen ons heeft blijven verbinden. Adobe Max onderstreept dit en stelt de technologie ten dienste van de creatieve sector, marketing en brandowners.
AI, samenwerking, 3D en credentials zijn key aspecten in de verdere ontwikkeling van de Adobe Creative Cloud. Maar ook in al de verschillende toepassingen kondigt Adobe Max alweer prachtige nieuwigheden en innovaties aan. Meer daarover in een volgende blog.
Stay tuned!
Klaar om jouw grafische skills naar een hoger level te tillen? Praat gerust eens met Geerte.
Let’s talk!