Dat in marketing afdelingen en creatieve omgevingen elke investering wordt gewikt en gewogen, is niet ongewoon. Elke creatieve professional heeft een uitgebreid assortiment aan tools en oplossingen nodig om de job überhaupt uit te kunnen voeren. Zo zijn er niet alleen een Mac of PC, monitor, kleuren calibrator, Pantone kleurenwaaier, tablet, fototoestel, NAS of server. Er is ook nood aan heel wat licenties en abonnementen op beeldbanken, cloud backup, lettertypes en software zoals creatieve toepassingen en tools, antivirus, fontbeheer, plugins, scripts, training en ga zo maar verder.
Steeds vaker komen budgetten onder druk te staan en wordt er verwacht betere resultaten te halen met minder middelen. Corona versterkte dit effect nog. Veel ondernemingen moeten het nu eenmaal stellen met beperkte middelen en kunnen niet steeds alle soft- en hardware onmiddellijk vernieuwen naar de state-of-the-art. Nieuwe features brengen vaak wel nieuwe mogelijkheden, maar een grote groep van gebruikers kan het werk prima voortzetten met een minder recente versie.
Zo zijn er – 9 jaar nadat Adobe haar toepassingen naar de Creative Cloud bracht – nog steeds gebruikers die niet overwogen de overstap te maken naar het Adobe Cloud model. Zij blijven werken met hun geliefde legacy “Adobe Creative Suite” die ze ooit aanschaften in een single purchase. Na een eenvoudige installatie en online activatie werkt deze software nog steeds onbeperkt, mits het besturingssysteem het toelaat.
Tijdens de Kerstperiode kwam er helaas een kink in de kabel toen Adobe besloot de desbetreffende activatieservers offline te brengen. Wie dus software moet herïnstalleren, zal daar misschien wel in slagen, maar de activatie zal niet langer mogelijk zijn. De software zal niet meer bruikbaar zijn na de demo periode. Het feit dat die ooit werd aangekocht, verandert niets aan de zaak.
Voor wie nog beroep doet op de oudere, single purchase tools en oplossingen van Adobe, zal 2022 wellicht beginnen met de oefening om te beoordelen welke moderniseringen van hard- en software nodig zijn. Misschien valt het toch te overwegen om de stap naar het Adobe CC platform te maken…
In die 9 jaar dat Adobe CC reeds bestaat, zijn er wel heel wat mooie nieuwe tools bijgekomen die absoluut de moeite waard zijn om te ontdekken en te gebruiken. Ze bieden niet alleen nieuwe creatieve oplossingen, maar ook handige manieren om sneller en efficiënter te werken.
De snelste manier om al die krachtige tools te leren kennen en er optimaal mee aan de slag te gaan zijn de trainingen van Catena Company. Zo krijg je in een mum van tijd de kneepjes van het vak in de vingers!