Nog enkele jaren te gaan en Photoshop blaast 30 kaarsjes uit. Velen hebben het geprobeerd, maar geen enkel ander programma is er in geslaagd Photoshop van de troon te stoten. We merken wel dat er één ontwikkelaar is die deze uitdaging heel serieus heeft genomen en ondertussen een waardige concurrent van Photoshop is geworden: Affinity Photo. Vanuit mijn jarenlange ervaring in Photoshop maak ik graag de tijd om Affinity Photo onder de loep te nemen en neem ik je in deze blogpost mee in mijn bevindingen.
Bij Affinity is er expliciet gekozen om de prijs laag te houden om het programma toegankelijk te maken voor iedereen. In tegenstelling tot Affinity mikt Adobe op een hoger marktsegment. Zij ontwikkelden wel Adobe Photoshop Elements, een waardige kleine broer met een eenvoudige leercurve. Hieronder zet ik de prijzen even voor jou op een rijtje:
De installatie van het Affinity programma is snel en zeer eenvoudig. Je sleept het programma gewoon in jouw programmafolder en klaar. Omdat het programma maar 320 MB in beslag neemt, gaat het downloaden zelf ook heel erg snel.
Mac en PC ondersteuning
Trial download → https://affinity.serif.com/en-us/trial/photo/c070b1b7048dea178/
Versie 1.5.2
Installer 320 MB
App na installatie: 1,06 GB
Als je eerder al gewerkt hebt met Photoshop dan is het gebruik van Affinity Photo heel gelijkaardig. Je zal wel een aantal verschillen waarnemen in de zogenaamde “Personas”. Dit is een soort van werkruimte gedefinieerd voor specifieke taken. Vergelijkbaar met de werkruimte zoals bij Photoshop, maar dus toch nog iets anders. Bij Photoshop is Liquify een filter die je loslaat op een smartobject. In Affinity Photo is Liquify een persona en onmiddellijk aanklikbaar in de optiebalk. Deze persona’s bieden onder andere ook een ontwikkel module, tone mapping module en export module.
Gedurende de voorbije jaren heeft Photoshop enorm gesleuteld aan de gebruikservaring en de interface van het programma. Heel wat verbeteringen werden doorgevoerd. Zo werd de palet grootte aangepast, de werkwijze vereenvoudigd en een verbeterde werkstructuur gecreëerd.
Standaard biedt Affinity Photo, net zoals Photoshop, alle sneltoetsen die je nodig hebt om allerlei tools met één toets op te roepen. Het toeval is nu dat beide programma’s ongeveer dezelfde sneltoetsen gebruiken. Wie zou hier afgekeken hebben van wie?
In een respectabel beeldverwerkingsprogramma is kleurbeheer noodzakelijk en bij Affinity Photo is dat niet anders. Het programma herkent ieder profiel dat aan een afbeelding hangt. Wat bijzonder is aan het programma is dat het zijn voorkeursprofiel aan de afbeelding hangt en dat dan ook via een scherm notificatie weergeeft. De gebruiker heeft nadien de kans om een ander profiel aan de foto te hangen. Wat ik hier enkel mis bij het toewijzen van een profiel is de voorvertoning van je keuze. Jammer genoeg is er nog geen preview button beschikbaar.
De RAW verwerking in Affinity Photo is eerder destructief. Je opent een RAW-bestand en komt onmiddellijk terecht in de develop persona’s van het programma. Nadat je het beeld geoptimaliseerd hebt, kom je in de normale persona terecht. Is er ergens een fout tussen geslopen, dan moet je het oplossen met een tweede laag en een tweede ontwikkeling, wat niet echt productief is. Alle instellingen voor die foto ben je dan ook kwijt.
Jammer genoeg is er nog geen automatische correctie van de lensfouten. Ook het automatisch rechtzetten van lenseffecten zijn nog niet geïntegreerd in het programma. Deze RAW-verwerking kan ook JPEG-bestanden behandelen, wat een geweldig werkproces kan betekenen. In het algemeen blijf ik wat op mijn honger zitten met de functies die Affinity Photo mij biedt.
In Affinity Photo kun je de afbeeldingslaag verkleinen en terug vergroten zonder kwaliteitsverlies. Eénmaal de foto op een laag ligt, kan je die selecteren, verkleinen en roteren. Zelfs na het bewaren en heropenen, worden de oorspronkelijke afmetingen en kwaliteit behouden. Een heel indrukwekkende functie.
Affinity Photo volgt dezelfde procedure voor het maken van foto’s als Photoshop. Maak de selectie en pas het masker toe. Het verschil tussen de twee programma’s ligt in de stapelvolgorde van het masker. Deze kan je verhogen en verlagen in de totale stapel. Zonder veel moeite kan je in Affinity Photo het masker verplaatsen naar andere lagen, zelfs op de achtergrond laag!
Nog een opvallende functie van Affinity Photo is dat je, terwijl je een masker aanpast, ook kunt zien of je met wit of zwart aan het schilderen bent. Het punteinde toont je het eindresultaat eer je begint te tekenen. Het geeft ook aan als het dekkend of transparant zal zijn. Een mooie functie.
Het gebruik van vectoriële maskers kan het gewicht van het bestand aanzienlijk verkleinen. Deze maskers kunnen we in Photoshop ook met één hendel vervagen, verdraaien en schalen. Deze functie is niet te vinden in Affinity Photo.
Als je vrije vormen wil tekenen zoals rechthoeken cirkels, sterren en kwartcirkels dan zijn deze vormen onmiddellijk beschikbaar via de gereedschappen. Het is mooi meegenomen dat ze klaar staan en niet moeten geladen worden. Wat betreft het combineren van vormen is er heel wat nodig om dat te realiseren. Bij Photoshop moet je enkel in de optiebalk aanduiden als je wil toevoegen of wil reduceren.
Op iedere laag kan je effecten toepassen, net zoals in Photoshop. Bijzonder is dat je ook kan vervagen als effect. Deze functie is bij Photoshop niet opvallend, maar wel terug te vinden in het eigenschappen pallet. Het is toepasbaar als filter op slimme objecten.
Voor zover ik het programma heb ervaren, zie ik geweldige functies die zeer sterk gelijken op Photoshop. Affinity Photo is nog een jong programma en met zo’n potentieel kunnen we er nog veel van verwachten. In sommige voorkeursinstellingen is de interface wel nogal druk. Ze probeerden het allemaal in één dialoog te proppen om het overzichtelijk te houden, ten nadele van het design.
In sommige gevallen zal je heel lokaal pixels moeten retoucheren door structuren te clonen.
In Photoshop druk je hiervoor op de Alt-toets en kan je tot 5 bronnen definiëren. Iedere bron kan door het palet een aantal bewerkingen ondergaan. In Affinity Photo gaat het heel wat moeilijker om zulke bewerkingen door te voeren. Het vergt heel wat handelingen voordat het gewenste resultaat bereikt is.
Wat zeker in de smaak zal vallen bij de tekenaars is het arsenaal aan interessante eigenschappen. Hier heeft Affinity Photo zijn best gedaan om het verschil te maken met Photoshop. Zeer visueel en erg snel. Heb je niet genoeg aan haar standaard penselen, dan kan deze uitgebreid worden door een import van Photoshop penselen. Hier heeft Affinity Photo indrukwekkende kwaliteiten getoond.
Tal van filters kunnen tijdelijk op een laag of achtergrond toegepast worden en kan in samenwerking met een laagmasker gebruikt worden om lokaal de filter tegen te houden. Een klein nadeel bij dit soort werken is dat bij afloop de filter moet samensmelten met de bewerkte laag.
Hier heb je ook tal van soorten filters die je op smart object kan loslaten en die je ook lokaal kan tegenhouden met behulp van een laagmasker. Een voordeel hierbij is dat, na afloop, de filters steeds editeerbaar blijven. Het is erg uitgebreid wat je in een smart object kan steken. Hier heeft Photoshop alle voordelen.
De uitdaging die Affinity Photo aanging, getuigt van heel veel lef. Op enkele kleine probleempjes na, ben ik ervan overtuigd dat dit jonge product, mits nog wat rijping, een waardig alternatief is voor Adobe Photoshop. De leercurve is niet al te complex en misschien is het grootste voordeel wel: geen maandelijks abonnement, maar een éénmalige aanschaf.
Klaar om jouw grafische skills naar een hoger level te tillen? Praat gerust eens met Geerte.
Let’s talk!