Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

23 februari 2021

5 grafische trends voor 2021

Natasja Van der Jonckheyd
Digital Marketeer bij Catena Company

Het jaar afsluiten voelde nog nooit zo goed. 2020 was een jaar waarin bedrijven serieus op de proef gesteld werden. Ze moesten sneller schakelen, offline werd geswitcht naar online en sommige bedrijven moesten hun activiteiten helemaal omdraaien. Het corona virus heeft zelfs impact op de grafische trends.

De trends van 2021 situeren zich vooral online, en minder in het offline gebeuren. Offline lijkt nu even on-hold gezet, maar spoedig kunnen we dit terug oppikken.

Welke grafische trends 2021 zal brengen, hebben we hier voor jou opgelijst:

1. Simpele geometrische vormen

1. Simpele geometrische vormen

In 2021 houden we het simpel. Simpele geometrische vormen die je illustraties of foto’s versterken. Vroeger waren dit veel ingewikkeldere vormen, nu kan een simpele ovaal, vierkant of lijn gebruikt worden.

Wist je dat elke vorm een bepaalde uitstraling geeft?

Gebruik je cirkels staat dit voor bescherming, vrouwelijkheid en oneindigheid. Vierkanten staan voor balans en traditie, driehoeken voor stabiliteit, energie en agressie. Een ruit staat voor levendigheid en hedendaags. Als laatste staat een zeshoek voor vereniging en balans. Gebruik geometrische vormen aanvullend op je designs en je gaat meteen een hedendaagse uitstraling krijgen.

2. Natuur

2. Natuur

In 2020 zijn we meer in de natuur geweest. In de natuur zijn voelde op een gegeven moment als een uitstap, wie niet veel wandelt heeft bijna niets anders gedaan dit jaar. We komen terug tot de kern van het mens zijn, verenigd worden met de natuur en belangrijkheid van mensen in onze omgeving. Dit laat zich uitschijnen in 1 van de belangrijkste trends voor 2021.

Het gebruik van natuurachtergronden, planten in designs, mensen centraal zetten of meer werken met biologische materialen, het gebruik van zachtere kleuren, texturen zoals hout, steen, … Alles wat goed is voor de mens en de natuur kan je hieronder plaatsen.

3. Tekst zware video’s

3. Tekst zware video’s

Video’s zijn nog nooit zo belangrijk geweest om een boodschap over te brengen. In tijden waar we meer remote werken zien we ook duidelijk dat we het maken van video’s nog meer zelf in de hand nemen. Zo zullen video’s met veel tekst nog meer gebruikt worden in 2021. Het is makkelijk te maken en brengt snel een sterke boodschap over.

4. Serif lettertypes

4. Serif lettertypes

Video’s zijn nog nooit zo belangrijk geweest om een boodschap over te brengen.

In tijden waar we meer remote werken zien we ook duidelijk dat videoproductiebedrijven niet meer echt de kans hebben gekregen om grote video’s te maken. Het moet korter zijn en de boodschap moet sneller overgebracht worden. Daarom zullen video’s met veel tekst nog meer gebruikt worden in 2021. Het is gemakkelijk te maken en brengt snel een sterke boodschap over.

5. Gedempte kleuren

5. Gedempte kleuren

In het kader van natuur zijn gedempte kleuren ook terug trendy.

De laatste jaren zijn sterke kleuren heel erg in geweest, nu is het dus weer de beurt aan gedempte kleuren. Het geeft een meer relaxte uitstraling en brengt rust. Als je een sterke kleur hebt zullen er 2 kleuren naast staan, een lichte variant waar meer wit in zit en een donkere kleur waar meer zwart aan toegevoegd is.

LinkedIn is alvast een grote fan van, zij hebben afgelopen jaar veel gebruik gemaakt van gedempte kleuren in hun social media advertenties, maar ook in hun landingspagina.
Dit is ook een tip voor mensen die website maken, zorg ervoor dat je landingspagina’s dezelfde kleuren bevatten als je social media ads. Zo hebben mensen meteen het gevoel dat ze op de juiste pagina gekomen zijn, die aanleunt bij de advertentie.