De creatieve wereld is een snelle en veranderende wereld. Moeite met het allemaal bij te houden? Na deze blog ben je weer helemaal mee!
Trends zijn gevolgen van gebeurtenissen in de maatschappij. Hierdoor zijn ze elk jaar anders. Trends worden vaak geassocieerd met mode, maar ook in de creatieve wereld heeft dit zijn effect. Grafische trends zorgen ervoor dat je relevant blijft met het creëren van jouw visueel content materiaal.
Wat is er dit jaar veranderd in de maatschappij? Complete digitalisering is dankzij Corona in een stroomversnelling gekomen. Tegenwoordig is alles online. Er wordt meer ingezet op webshops en thuiswerk. Hoe resulteert dit in grafische trends? We zien dat er meer aandacht besteed wordt aan schilderen, beeldhouwkunst, fotografie en kunst. Vorig jaar was er een soortgelijke trend met papier. Er werd meer geïnvesteerd in lokaal papier en er was meer belangstelling voor het gevoel dat papier geeft. Dit jaar is papier, zoals veel andere zaken, duurder geworden. Hierdoor is de trend een stille dood gestorven.
Maar wat zijn nu wel de trends in 2023?
Zoals in de mode-industrie gaat de creatieve sector ook teruggrijpen naar vroeger. Dit plaatsen we onder de term “retro”. Deze nostalgische stijl verwijst naar de disco jaren, de 70’s. Deze tijd wordt getypeerd door funky typografie in combinatie met felle kleuren. Ook stickers en illustraties in deze stijl zijn helemaal terug in.
Minimal vintage is een subtrend van, de o zo gekende stijl, minimalisme gecombineerd met een vintage ontwerp. Deze “good old days” trend komt immens terug in populaire series zoals Stranger Things en Wednesday. Je herkent het aan de bruine en gelige tinten, geen tot weinig technologie, oude vintage auto’s, kleren en meubels.
Minimalisme is al enkele jaren een trend, maar wat is het juist? In één zin: “less is more”. Hou enkel het essentiële over in je ontwerp door onnodige elementen weg te laten en vul het aan met vintage illustraties en lettertypes. Het resultaat? Een tijdloos ontwerp.
Ook bij deze trend is minimalisme een essentieel onderdeel. Weinig tierelantijntjes, eerder een pure simplistische stijl. In contrast met de levendige nostalgie is hier een kalmte en puurheid dat overheerst. Aangezien de kleur wit in kleurenpsychologie als puurheid wordt aanschouwd, wordt wit het meeste gebruikt binnen deze trend. Buiten het puur wit wordt er ook gebruik gemaakt van aanvullende kleuren zoals beige, lichtblauw, lichtroze… Deze kleuren in combinatie met een opvallendere tint zorgen ervoor dat de aandacht naar het product of onderwerp gaat. Op deze manier leg je accenten in je design. Naast de kleur gaat het om essentie en de eenvoud van dingen. Patronen, ornamenten of decoratieve elementen worden achterwegen gelaten.
Het voorbeeld hier komt voor in 3D, maar het kan ook in een flat clean stijl voorkomen.
Neumorfisme is een grafische trend die vorig jaar ook al in de kijker stond, maar toen kwam deze niet van de grond. De trend was voor consumenten visueel te saai om naar te kijken. Door producten in neumorfisme te zetten, moesten front-end designers enorm veel moeite doen om het zo realistisch mogelijk te maken. Mede omdat mensen vertrouwen moesten krijgen in de producten (wat niet altijd evident is na Corona). Waarom staat deze trend terug op de lijst? Designers willen neumorfisme nieuw leven inblazen met meer visueel interessante beelden. Neumorfisme dit jaar zullen visuals zijn die wat meer aan de verbeelding overlaten. Een perfecte match is het neumorfisme in combinatie met “fluffy 3D”. Waarheidsgetrouwe beelden opmaken hoeft niet meer. Deze zijn te saai en te moeilijk.
Het neumorfisme in combinatie met het “fluffy 3D” effect wordt gezien als claymorphisme. Dit wordt gebruikt door front-end developers om user interfaces te upgraden. Het gebruik van binnen-en buitenschaduwen creëren het opgeblazen button gevoel. Geef je button een grote schaduw zodat je een diepte effect krijgt tegenover de achtergrond.
Deze trend is oorspronkelijk van Memphis Design, wat refereert naar de jaren ’80. De stijl is ontstaan vanuit het expressionisme. Wat 3D Memphis Style typeert zijn de gekleurde vormen met omlijning. Gecombineerd met geometrische vormen met zwart-wit grafische patronen zet je de puntjes pas echt op de i. In 2023 zal de grafische trend zijn om deze Memphis Style in 3D te maken, zoals hier geïllustreerd.
Back to reality, de aardse kleuren zijn terug in. Een onverwachte wending met de digitalisering, maar ook ergens logisch aangezien we nog steeds bekomen van de Coronaperiode. Aardse kleuren stralen een bepaalde zekerheid en warmte uit dankzij de verzadigde kleuren. De top 5 kleuren zijn Luscious Red, Digital Lavender, Verdigris, Sundial & Tranquil Blue.
Bekijk gratis het volledige webinar “Design- en technologietrends” waar onze branding expert Jolien nog meer trends toont met inspirerende voorbeelden.
Registreer je hier