Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

16 maart 2020

Thuiswerken met Adobe software zoals Adobe Creative Cloud

Natasja Van der Jonckheyd
Digital Marketeer bij Catena Company

In tijden van Corona maatregelen worden we gedwongen om hals over kop onze manier van werken aan te passen. Plots werken we van thuis uit en hebben we geen verbinding meer met de fileserver op kantoor. Je kan experimenteren of afwachten. Of je kan even verder lezen en voorbereid zijn op de vragen van morgen en overmorgen.

Fase 1: We nemen de bestanden gewoon mee.

Inderdaad, we kopiëren wat we nodig hebben van de fileserver naar onze laptop en werken met deze bestanden thuis verder. Dit gaat goed tot er een correctieronde komt of je zelf even niet beschikbaar bent wanneer de deadline dichterbij komt. Daarnaast introduceren we een moeilijkheid waarvan we de gevolgen pas later gaan merken: dubbele versies. Opletten dus!

Pluspunten:

  • snel te implementeren
  • zonder tussenkomst van IT uit te voeren
  • via WeTransfer kunnen we bestanden uitwisselen met een collega die op kantoor is.

Minpunten:

  • het is gigantisch moeilijk om de versies te beheren
  • aanzienlijke file transfers want in veel gevallen moeten ook de assets (geplaatst materiaal etc.) doorgegeven worden

Besluit:

al snel loop je tegen de beperkingen van deze methode. We schakelen daarom dus over naar een VPN-oplossing.

Fase 2: VPN

Bij een VPN krijgt de thuiswerker een tool geïnstalleerd waarmee hij of zij een beveiligde verbinding kan maken met het bedrijfsnetwerk. Je werkt dus op dezelfde manier zoals je op kantoor doet.

Pluspunten:

  • oplossing om rechtstreeks op de fileserver te werken
  • versiebeheer is zoals we dat gewend zijn

Minpunten:

  • VPN-licenties nodig
  • snelheid afhankelijk van het aantal collega’s dat gelijktijdig aan het werk is

Iedereen weer blij en gelukkig tot we opnieuw tegen de limieten van dit systeem lopen. De beperking is namelijk de snelheid van jouw internetverbinding. Hoe meer mensen gelijktijdig thuis aan het werk zijn, hoe trager het voor iedereen zal zijn.

Fase 3: Via Adobe Creative Cloud Files

Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld Dropbox, OneDrive, Box.net maar volledig inbegrepen in je huidig Creative Cloud abonnement.

De werkwijze voor de verschillende cloud oplossingen verloopt gelijkaardig. We geven je de werkwijze voor Adobe Creative Cloud Files hieronder mee.

  • Stap 1: Kopieer je bestanden naar je lokale Adobe Creative Cloud Files folder.
  • Stap 2: Nodig de juiste collega uit en stel de juiste rechten in.
  • Stap 3: Je collega moet de uitnodiging accepteren.
  • Stap 4: Werk aan je bestanden vanuit de lokale Creative Cloud Files folder.
  • Stap 5: De aanpassingen worden vervolgens doorgestuurd naar al je collega’s.

Naast de uitwisseling van bestanden, kan je ook bibliotheken en swatches delen zodat ook deze voor iedereen up-to-date zijn. Meer hierover in een volgende blogpost. 

Heb je hulp nodig omdat jouw omgeving net iets complexer is, we helpen je graag (remote) verder!