Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

3 januari 2020

5 grafische trends voor 2020

Natasja Van der Jonckheyd
Digital Marketeer bij Catena Company

Een nieuw jaar brengt steeds nieuwe trends en inzichten met zich mee. Zo ook betreffende vormgeving. Daarom lichten we je graag de nieuwe designtrends voor 2020 toe.

3D vormen

3D vormen

Sinds jaren is ‘flat design’ hip en trendy, maar steeds meer wordt er gekozen voor het tegenovergstelde, namelijk 3D. Abstracte 3D vormen winnen het laatste jaar steeds meer aan populariteit. Dat wordt natuurlijk mede mogelijk gemaakt door grote spelers zoals Adobe die 3D modules steeds meer implementeren in hun toepassingen. Niet enkel 3D software, maar ook het creeëren van diepte in 2D ontwerpen komt steeds meer op de voorgrond. Door een combinatie van verschillende lagen zoals vormen, typografie en afbeeldingen creëer je een 3D effect in je designs. Adobe zet alsmaar meer in op 3D en zo namen ze recent enkele grote spelers op vlak van 3D technologie over (Substance Designer, Substance Painter, Mixamo, …). Opnieuw een duidelijk signaal  van Adobe om 3D een meer prominente plek te geven in het creatieve processen. De combinatie van 3D met sterke kleuren en verlopen worden dus vast en zeker een trend in 2020.

Van duotoon naar monochrome

Van duotoon naar monochrome

In 2017 was duotone de trend van het jaar. Denk maar aan campagnes van Spotify waarbij 2 kleuren visueel domineren.

Het voorbije jaar werd deze trend eenvoudiger. Zo nam het gebruik van monotonen de plaats in van duotonen. We verwachten in 2020 dat deze trend alleen maar zal toenemen. Zo zal een monotone kleurfilter op foto’s overheersen of in grafische composities duidelijk aanwezig zijn.

Eigen illustraties

Eigen illustraties

Online beeldbanken bevatten een schat aan illustraties en afbeeldingen, maar ze zelf vormgeven zorgt toch net voor iets meer uitstraling waardoor je eigen branding en stijl meer opvalt.

Grote bedrijven zoals LinkedIn, AirBnB en nog andere gebruiken nu al hun eigen herkenbare illustraties. Deze illustraties geven een persoonlijke toets aan het geheel en zo komt een verhaal ook authentieker over. 

Bold typografie

Bold typografie

Het belang van typografie is al vele jaren niet meer uit de grafische trends weg te slaan.

Typografie is fundamenteel in elk design. Je ziet dat steeds meer merken in hun design of zelfs in hun branding gebruik maken van sterke schreefloze lettertypes, maar ook authentieke typografie en handlettering wint aan populariteit.

Schreefloze lettertypes worden nu ook steeds vaker in combinatie met een eenvoudige motion graphic gebruikt, of in een 3D omgeving geplaatst.

Combinaties van foto en tekeningen

Combinaties van foto en tekeningen

Ben je bekend met ‘doodling’? Dan weet je al exact wat we bedoelen. Zo kunnen bij foto’s tekeningetjes worden geplaatst of stukken uit foto’s vervangen worden door illustraties. Door deze toepassing wordt er meer interactie gegenereerd met de foto. Deze trend geeft je heel wat kansen om nog uniekere designs te maken