Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf. Meer informatie
Op de hoogte blijven?
Kom meer te weten over onze case studies, blogs en webinars via onze nieuwsbrief. We brengen je op de hoogte bij nieuwe publicaties.
Een nieuw jaar brengt steeds nieuwe trends en inzichten met zich mee. Zo ook betreffende vormgeving. Daarom lichten we je graag de nieuwe designtrends voor 2020 toe.
3D vormen
Sinds jaren is ‘flat design’ hip en trendy, maar steeds meer wordt er gekozen voor het tegenovergstelde, namelijk 3D. Abstracte 3D vormen winnen het laatste jaar steeds meer aan populariteit. Dat wordt natuurlijk mede mogelijk gemaakt door grote spelers zoals Adobe die 3D modules steeds meer implementeren in hun toepassingen. Niet enkel 3D software, maar ook het creeëren van diepte in 2D ontwerpen komt steeds meer op de voorgrond. Door een combinatie van verschillende lagen zoals vormen, typografie en afbeeldingen creëer je een 3D effect in je designs. Adobe zet alsmaar meer in op 3D en zo namen ze recent enkele grote spelers op vlak van 3D technologie over (Substance Designer, Substance Painter, Mixamo, …). Opnieuw een duidelijk signaal van Adobe om 3D een meer prominente plek te geven in het creatieve processen. De combinatie van 3D met sterke kleuren en verlopen worden dus vast en zeker een trend in 2020.
Van duotoon naar monochrome
In 2017 was duotone de trend van het jaar. Denk maar aan campagnes van Spotify waarbij 2 kleuren visueel domineren.
Het voorbije jaar werd deze trend eenvoudiger. Zo nam het gebruik van monotonen de plaats in van duotonen. We verwachten in 2020 dat deze trend alleen maar zal toenemen. Zo zal een monotone kleurfilter op foto’s overheersen of in grafische composities duidelijk aanwezig zijn.
Eigen illustraties
Online beeldbanken bevatten een schat aan illustraties en afbeeldingen, maar ze zelf vormgeven zorgt toch net voor iets meer uitstraling waardoor je eigen branding en stijl meer opvalt.
Grote bedrijven zoals LinkedIn, AirBnB en nog andere gebruiken nu al hun eigen herkenbare illustraties. Deze illustraties geven een persoonlijke toets aan het geheel en zo komt een verhaal ook authentieker over.
Bold typografie
Het belang van typografie is al vele jaren niet meer uit de grafische trends weg te slaan.
Typografie is fundamenteel in elk design. Je ziet dat steeds meer merken in hun design of zelfs in hun branding gebruik maken van sterke schreefloze lettertypes, maar ook authentieke typografie en handlettering wint aan populariteit.
Schreefloze lettertypes worden nu ook steeds vaker in combinatie met een eenvoudige motion graphic gebruikt, of in een 3D omgeving geplaatst.
Combinaties van foto en tekeningen
Ben je bekend met ‘doodling’? Dan weet je al exact wat we bedoelen. Zo kunnen bij foto’s tekeningetjes worden geplaatst of stukken uit foto’s vervangen worden door illustraties. Door deze toepassing wordt er meer interactie gegenereerd met de foto. Deze trend geeft je heel wat kansen om nog uniekere designs te maken