Gebruikers van een Adobe CC abonnement wisten ongetwijfeld al langer dat buiten één of meerdere up-to-date professionele toepassingen, ook een groot aanbod aan lettertypes opgenomen is in het abonnement. Iedereen die een CC abonnement afgesloten heeft, beschikt ook over dezelfde font collectie. Dit stukje comfort bespaart je heel wat opzoekwerk en bijkomende kosten. En net zoals een mooie afbeeldingen op een beeldbank, kan ook de aanschaf van een lettertype een hele hap uit het marketingbudget nemen. Daarom blijft dit aanbod aan lettertypes een mooie oplossing voor kleine en grote creatieve teams.
Enkele weken geleden echter, ontvingen verschillende abonnees een mail dat sommige lettertype families uit het aanbod zullen verwijderd worden. “Font Bureau” en “Carter & Cone”, 2 producenten van lettertypes, hebben besloten meer dan 70 lettertype families niet langer beschikbaar te stellen via het Adobe CC abonnement. Vermits de Adobe collectie duizenden lettertypes bevat, horen we je de vraag stellen: waarom is dit een probleem?
Wie een huisstijl voor een specifieke klant heeft uitgewerkt waarbij deze lettertypes werden opgenomen in de Brandguide, zal hierop niet langer beroep kunnen doen. Ook wie deze lettertypes heeft toegepast in lopende en/of afgewerkte documenten, zal binnenkort worden geconfronteerd met ontbrekende lettertypes. Klanten en/of marketingteams die deze documenten willen finaliseren, of oudere documenten willen hergebruiken, worden geconfronteerd met meer werk en/of kosten dan voorzien.
Graag geven we een overzicht van de betreffende families die binnenkort niet langer beschikbaar zullen zijn.
Big Caslon Big Moore Mantinia Miller Banner |
Miller Display Miller Headline Miller Text Rocky |
Roster Sophia Stilson |
Agency FB Amplitude Apres Belizio Belucian Benton Modern Display Benton Modern Text Benton Sans Berlin Sans Bodoni FB Bullen Bureau Grot Californian FB Display Californian FB Text Caslons Egyptian Comrade Constructa Eagle El Grande Elmhurst |
Empire Escrow Banner Escrow Display Escrow Text Farnham Display Farnham Headline Farnham Text Fritz Fritz Robusto Garamond FB Display Garamond FB Text Giza Hamilton Ironmonger Meyer Two Moderno FB Parka Parkinson Pennsylvania Phaistos |
Poster Black Poynter Gothic Text Poynter Oldstyle Display Poynter Oldstyle Text Rhode Romeo Roxy Sam Sans Showcard Gothic Showcard Moderne Skyline Starling Tasse Tilda Titling Gothic FB Truth FB Village Whitman Whitman Display Williams Caslon Text |
Wie het probleem wil opnemen heeft verschillende opties die we graag opsommen.
Wie alsnog de lettertypes wil blijven gebruiken, kan overwegen de lettertypes aan te schaffen. Daarvoor kan je terecht op Font Bureau en Carter Cone. Deze optie is niet de goedkoopste oplossing, maar misschien wel de veiligste. We zullen vermoedelijk het verschil niet merken met de nieuwe aangekochte varianten en alles blijft ‘business-as-usual’.
Misschien wel de beste oplossing voor designers en/of creatieve teams met een beperkt budget, is om een visueel gelijkend font te zoeken, en het oude font vervolgens te vervangen door het nieuwe. Dit kan je manueel doen, of gebruik maken van platformen zoals “whatfontis” om een alternatieve oplossing te zoeken.
Merk wel op dat wanneer een lettertype vervangen wordt, de mogelijkheid bestaat dat teksten zullen verspringen en manuele aanpassingen noodzakelijk zijn. Daardoor wordt deze taak misschien toch iets tijdrovender dan initieel voorzien.
Wie niet langer beschikt over de juiste fontnaam, maar enkel over een afbeelding van het lettertype, kan gebruik maken van platformen zoals WhatTheFont, Font Squirrel of FontSpring om het juiste lettertype te zoeken.
De meeste professionele softwareoplossingen bevatten functies om tekst om te zetten naar lettercontouren. Hierdoor blijft de visuele weergave identiek, maar wordt de tekst omgezet naar paden. Hierdoor is de tekst wel niet langer aanpasbaar. Deze werkwijze kan misschien handig zijn voor logo’s, maar is af te raden voor creatieve designs die veel tekst bevatten, net omdat tekstaanpassingen niet langer mogelijk zullen zijn.
Wanneer een PDF op de juiste wijze werd aangemaakt, zal deze niet alleen de grafische elementen bevatten, maar ook de lettertypes. Het uitvoeren van tekstaanpassingen blijft onder voorbehoud mogelijk, mits gebruik van specifieke software en in beperkte mate. Al is deze werkwijze niet aan te raden. Wel blijven pdf-documenten, mits correct aangemaakt, te gebruiken voor herdrukken of digitale publicaties.
Adobe gaf aan dat deze wijziging op reeds gepubliceerde websites, geen invloed zal hebben. Digitale projecten die nog niet werden gepubliceerd worden niet vrijgesteld van deze wijziging.
Creatieve professionals die deze lettertypes zouden gebruikt hebben, hebben nog tot en met 14 juni 2020 om het probleem op te nemen. Daarna zijn deze lettertypes niet langer beschikbaar via Adobe …