Het Antwerpse cultuurhuis deSingel zet een sterk merk in de markt. Jarenlang al komt de organisatie met spraakmakende communicatie naar buiten. Dat houdt het merk levendig en herkenbaar, en daar wordt een enorme berg content voor gecreëerd.
Voor de jaarlijkse publicatie van de seizoen brochure vertrouwt deSingel al op een DDP (Digital Data Publishing) oplossing, door Catena Company geïntegreerd. Marketing en communicatie gaat natuurlijk veel verder dan dat. Content wordt multi-channel verspreid, naar verschillende doelpublieken. Die content leeft bovendien, verandert snel.
deSingel koos voor een DAM (Digital Asset Management) systeem om al die content, al die digitale assets optimaal te creëren, beheren en benutten.
Veel organisaties zijn wat terughoudend als het gaat over migraties naar nieuwe technologie. Wat zal de impact op de lopende processen zijn? Integreert de nieuwe technologie goed met de bestaande stack? Zullen de medewerkers er vlot mee kunnen werken? Vaak wordt er dan enigszins opportunistisch gebruik gemaakt van tijdelijke trials, om uiteindelijk vast te stellen dat de mooie features toch op een eiland blijven en niet integreren met de marcom technology stack.
De migratie bij deSingel van het verouderde DAM systeem naar het nieuwe DAM systeem verliep helemaal pijnloos. Pierre Van Diest, zakelijk leider deSingel: “Catena Company gaat heel procesmatig tewerk, met een heldere analyse van de gebruikers en hun noden, korte feedback lussen en een vlotte communicatie. Hét grote voordeel van het nieuwe DAM systeem is dat de integratiemogelijkheden eindeloos zijn. Met name de integratie met Salesforce en de koppeling met Adobe InDesign zijn cruciaal voor deSingel. Data synchroniseert automatisch en bestaande archieven van digitale assets worden overgenomen en met metadata verrijkt. De intuïtieve interface en gebruikerservaring verzekeren bovendien dat alle medewerkers het nieuwe DAM systeem met plezier gebruiken.”
Met name de integratie met Salesforce en de koppeling met Adobe InDesign zijn cruciaal voor deSingel.
De live koppeling met Salesforce is van zeer grote waarde. Eén van de grote uitdagingen in de marketing en communicatie van deSingel is de veranderlijkheid van de te communiceren informatie. Zo komt het bij grote artistieke producties bijvoorbeeld heel vaak voor dat de samenstelling van een gezelschap last-minute nog wijzigt. Het is belangrijk dat deze informatie correct gecommuniceerd wordt. Die data en de bijhorende metadata stroomt nu naadloos door.
Pierre Van Diest, zakelijk leider deSingel: “Een heel concreet voorbeeld is dat van een grootschalig theatervoorstelling dat al een jaar op voorhand geprogrammeerd wordt. Het gezelschap bestaat uit meer dan vijftig mensen, maar ik kan je verzekeren dat de samenstelling er bij de voorstelling helemaal anders uitziet dan op het moment van programmatie. Artiesten staan bovendien heel erg op hun erkenning. Terecht! De informatie die we verspreiden moet dan ook juist zijn.”
Van elke artiest is in dit geval een foto beschikbaar met een heleboel metadata erbij: naam, leeftijd, ervaring, instrument, etc. Wanneer iemand vervangen wordt, kan dat in Salesforce aangepast worden en synchroniseert dit door heel de marcom stack. Overal verschijnt dus de juiste foto van de vervangende artiest met de juiste bijhorende informatie.
deSingel digitaliseert tal van processen. Integratie en synchronisatie van data zijn daarbij essentiële voorwaarden. Het DAM systeem centraliseert alle data, maakt deze heel toegankelijk en opent nieuwe mogelijkheden tot verdere digitalisering, bijvoorbeeld van de content creatie in Adobe InDesign.
Uiteraard is elke digitalisering maatwerk. Oplossingen zoals een moderne DAM zijn intuïtief en gebruiksvriendelijk, maar moeten wel op de snit van de gebruikers geïmplementeerd en geconfigureerd worden.
De migratie naar nagelnieuwe technologie verloopt erg snel en zonder noemenswaardige impact op de continuïteit van het dagelijks werk.
Pierre Van Diest, zakelijk leider deSingel: “Catena Company analyseert eerst het marketingstrategische aspect, en past daar de oplossing op aan. Dat maakt dat het geheel eenvoudigweg werkt, dat het doet wat we willen dat het doet, en niet iets anders. Door deze analytische, gestructureerde aanpak verloopt de migratie erg snel en zonder noemenswaardige impact op de continuïteit van het dagelijks werk. Voor wie op voorhand goed nadenkt over de marketingstrategie, is de migratie naar moderne technologie een heel eenvoudig proces en de return on investment een absolute certitude.”
Laat van je horen en we bespreken je project zo snel mogelijk.