Gezondheidsfonds CM is volop bezig met de migratie van hun websites naar een nieuw Content Management Systeem. Met een daarbij horende Digital Asset Management oplossing. Na een lang evaluatieproces waarbij gekeken werd naar referenties, de technische kwaliteiten en de prijs, kwam Catena Company als beste DAM-partner uit de bus.
CM stond voor verschillende uitdagingen. Aan de ene kant hadden ze de migratie naar het nieuwe CMS-systeem en aan de andere kant moest dit nieuwe systeem probleemloos kunnen communiceren met een nieuwe DAM. Maar hoe groter de organisatie, hoe moeilijker het is om een overzicht te behouden van je assets. Voornamelijk wanneer je over de landsgrens heen werkt. Voor het project beschikte CM nog niet over een DAM-systeem.
Gezien de omvang van het project was een gestructureerde aanpak nodig. Aan de hand van wekelijkse meetings doorliep CM samen met Catena Company de verschillende stappen die nodig zijn om hun DAM helemaal in orde te maken.
Allereerst moet de taxonomie opgesteld worden om alles snel vindbaar te maken. Welke metadata is er nodig, welke filters moeten er zijn, welke afgeleiden moeten automatisch aangemaakt worden… Na een testperiode van ongeveer een maand was de taxonomie volledig in orde en konden de eerste assets geüpload worden.
Maar daar stopt het opzetten van een nieuw DAM-systeem nog niet. Niet alleen moet de look and feel aansluiten bij de huisstijl van de CM, maar het moet ook zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Daarom werd er in de volgende fase gekeken naar de afbeeldingen, sliders en tiles die de user experience nog beter konden maken.
Gezien het aantal CM-medewerkers en de verschillende profielen die in de toekomst met de DAM zullen werken, zijn duidelijke afspraken rond gebruikersrechten nodig. Daarvoor werd iedere gebruiker verdeeld in groepen en profielen. Groepen bepalen wie wat mag zien, terwijl profielen bepalen wie wat mag doen. Een groep bestaat bijgevolg uit verschillende profielen.
Tenslotte werd de single sign on geïmplementeerd. Hiermee kan iedereen met zijn werkmail en wachtwoord inloggen zonder voordien over een account te beschikken. Niet alleen is dit veiliger, maar het wijst meteen de standaard ingestelde rechten toe aan een nieuw account. Dit bespaart de administrators heel wat tijd aangezien zij niet elk account apart moeten afgaan om rechten toe te kennen.
Dankzij de koppeling met Drupal worden alle beelden op de nieuwe website gehaald vanuit de DAM. Hierdoor wordt de mediamap niet overladen door gedateerde en foutieve afbeeldingen. Door de vooropgestelde rechtenstructuur en groepen kunnen de Franstalige en Duitstalige tegenhangers, MC en CKK, niet aan het beeldmateriaal van CM en omgekeerd.
Niet alleen beschikt CM binnenkort over een spiksplinternieuwe website, maar ook de klassieke problemen in verband met assets werden opgelost. Dankzij hun DAM-systeem staan al hun assets centraal, vinden ze alles snel terug en wordt het delen van assets een heel stuk makkelijker. Bij deze zegt Gezondheidsfonds CM vaarwel aan WeTransfer en hallo aan DAM.
Laat van je horen en we bespreken je project zo snel mogelijk.