Ben jij al vertrouwd met AR of Augmented Reality? Het is een technologie die met de opmars van de vele draagbare schermen voor een breed publiek toegankelijk is geworden. We hebben vandaag bijna allemaal een smartphone op zak en sommigen van ons nemen ook wel eens een tablet mee.
Dankzij Adobe Aero kan je nu heel gemakkelijk de grens tussen een fysieke en digitale ervaring laten vervagen. Met behulp van 2D afbeeldingen uit Photoshop en Illustrator, 3D modellen die je zelf maakt in Cinema 4D of die je haalt uit een 3D stock bibliotheek, kan je jouw digitale creatie echt verankeren in de fysieke wereld.
Binnen marketing laat AR toe om unieke digitale ervaringen voor consumenten te creëren. Stel je voor dat je in een winkel een mooi kledingstuk ziet hangen. Het lijkt best ok op de kapstok, maar je vraagt je af hoe het er ‘in het echt’ zou uitzien. Wat als je dan op die locatie met je smartphone ineens een model kan projecteren dat dat kledingstuk draagt en dat je langs alle kanten kunt bekijken? Ook al zal je uiteindelijk dat stuk nog altijd zelf willen passen, toch geeft dit al een sterke belevingservaring.
Of je bent een schoenmerk en je wil je klanten voor hun aankoop al de indruk geven dat ze een bepaalde schoen dragen. Door de camera naar beneden te wijzen, kunnen gebruikers een bovenaanzicht krijgen van schoenen, alsof ze die werkelijk dragen op dat moment.
Of je bent een meubelwinkel en je wil graag dat mensen je meubels al eens kunnen plaatsen binnen hun eigen omgeving. Met een AR experience kan je snel een idee geven of die meubelkast al dan niet past in je living en of je toch niet liever het lichtere model hebt.
Al deze voorbeelden van AR voegen een nieuwe dimensie toe aan hoe je dingen toont, nl. op de locatie zelf en ‘in het echt’. Dit geeft de gebruikers een unieke beleving die veel krachtiger is dan een eenvoudige productfoto.
Tot voor kort was Adobe Aero een applicatie die enkel draaide op je smartphone. Alle beeldmanipulaties moesten gebeuren op het scherm van je telefoon of tablet. Recentelijk is Adobe aan een desktopversie voor Aero beginnen werken, die momenteel nog in betafase zit. Dat maakt de toepassing nog toegankelijker voor marketing medewerkers. Dankzij de robuuste bewerkingstools en de extra schermruimte kan je eenvoudig scenes bijschaven die op je telefoon gemaakt zijn.
Aero heeft verschillende manieren waarop je iets kan maken en delen met de wereld. Je kan de AR ervaring zelf delen waarbij iedereen met een smartphone de interactieve ervaring op zijn manier kan bekijken. Of je kan er een filmpje van maken, dat je kan tonen aan de wereld.
Sinds enige tijd hebben Facebook en Instagram ook een eigen AR tool, Spark AR. Daarmee kan je specifiek voor gezichten, dynamische filters maken. Ook hier hebben creatieve merken hun weg al in gevonden om interactieve belevingen te ontwikkelen, bv. met make-up producten.
AR is dus helemaal geen science fiction meer! In de strijd om gezien te worden op sociale media en andere marketingkanalen wordt er al gretig gebruik van gemaakt. Bovendien biedt het de gebruiker ontegensprekelijk een heel unieke en interactieve ervaring.
Klaar om jouw grafische skills naar een hoger level te tillen? Praat gerust eens met Geerte.
Let’s talk!