De branding, of huisstijl, doortrekken doorheen je communicatie is cruciaal om een professioneel imago op te bouwen. Je huisstijl moet zowel online als offline hetzelfde zijn. Echter kunnen er hier en daar een paar uitzonderingen zijn. Om ervoor te zorgen dat iedereen in je bedrijf de juiste visie heeft van je huisstijl, is het aangeraden een huisstijl template te raadplegen.
Uiteraard varieert de definitie ‘goede’ huisstijl van sector tot sector, en vooral waar je wil communiceren met je bedrijf. Toch delen we een huisstijl op in 7 elementen die iedereen moet vermelden in hun huisstijl template.
Daarnaast kan het zijn dat je als bedrijf nog extra elementen moet vermelden. Dit kan bijvoorbeeld een typerend geluid zijn, dat gebruikt zal worden voor zaken zoals een radiospot. Denk hierbij aan het fluitje van Coolblue. Het andere, meest voorkomende element zijn beelden. Wat moet erop staan? Wat moet de sfeer zijn die deze beelden weergeven?
Start je met een nieuw bedrijf of zijn jullie toe aan een rebrand? Dan kan dit onderdeel wel eens handig van pas komen. Een huisstijl is meer dan een paar leuke kleren met een tof prentje combineren. Er zit immens veel denkwerk achter het beeld dat veel ondernemingen neerzetten.
Stap 1: Reflecteer
De basis van elk sterk merk is een nog sterkere strategie. Je huisstijl bepaalt hoe jij jezelf in de markt zet. Zorg dusdanig ervoor dat jij zelf een duidelijk beeld hebt over je uitstraling. Belangrijk om niet te vergeten: het imago van je bedrijf moet dezelfde uitstraling hebben als het gezicht van het bedrijf. Als dit niet het geval is, creëer je meteen wantrouwen bij je potentiële klanten. Enkele vragen die je jezelf kan stellen tijdens deze fase zijn:
Stap 2: Research
Als je al een tijdje actief bent op de markt en je wil je huisstijl veranderen, dan kan het van toepassing zijn om marktonderzoek te doen. Hoe zien de mensen jou momenteel? Maar ook als starter is research zeker een stap die je niet mag missen. Kijk eens naar je concurrenten. Hoe is hun huisstijl? Kan jij je eventueel onderscheiden door een bepaalde huisstijl?
Maar daar stopt het nog niet. Wanneer het bijna tijd is om over te schakelen naar het ontwerpen van je huisstijl, moet je jezelf nog wat verdiepen in de ontwerpwereld. Leer meer over kleurenpsychologie of bekijk welke associaties met welk beeld gemaakt worden.
Stap 3: Ontwerpen
Pas nadat je analytisch hebt gekeken naar je huisstijl en je strategie op punt staat, kan je overschakelen naar het ontwerpen. Als je het geschikte team hier niet inhouse voor hebt, kan je op zoek gaan naar een externe partner.
Stap 4: Implementatie
Het is zover. Je huisstijl is goedgekeurd en ontwikkeld, iedereen is er laaiend enthousiast over… maar wat nu? Begin meteen al met aanpassen van de grote zaken: profielfoto, e-mailhandtekeningen, website… Bestel uiteraard meteen al het nodige drukwerk zoals: visitekaartjes, kleding, folders… aangezien deze wat extra tijd vragen. Om de implementatie zo vlot mogelijk te laten verlopen, wordt er best een huisstijlhandboek opgemaakt, die met heel het bedrijf gedeeld wordt.
Een huisstijlhandboek, of brandbook. Een bundeling van alle richtlijnen en regels die verbonden zijn met het gebruik van je huisstijl. Welke elementen worden hierin besproken? Dat las je bij het punt ‘wat is een goede huisstijl?’. Dankzij een huisstijlhandboek weet iedereen hoe ze de huisstijl correct moeten gebruiken. Zo bouw je een herkenbaar beeld van je onderneming op. Daarnaast is het een grote plus, aangezien elke collega correct met de huisstijl omgaat. Zo kan jij met een gerust hart een taak uit handen geven.
Een huisstijl en huisstijlhandboek creëren zijn niet te onderschatten taken. Wij assisteren je graag doorheen het proces. Dus, zit jij met je handen in het haar door het logo ontwerp? Of komt het maken van een huisstijlhandboek er maar niet van? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren.
Na je huisstijl vast te leggen, is het de bedoeling dat je dit doortrekt doorheen je communicatie. Om dit consequent en efficiënt te doen, werk je met templates. Dit kunnen sociale media templates zijn of templates die sales kunnen raadplegen. Hoe dan ook moet jouw brand naar voren komen. Zet ze op een centraal platform zoals een Data Asset Management systeem of werk met een implementatie hiervan zoals Bynder Studio. Er zijn verschillende redenen waarom dit handiger is dan bijvoorbeeld Canva:
Wil jij jouw huisstijl ontwikkelen? Templates opstellen of een huisstijlhandboek maken? Of gewoonweg jouw grafische skill bijschaven? Praat gerust eens met Geerte, onze trainingscoördinator.
Let’s talk!