Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

17 april 2023

Alles wat je moet weten over huisstijl

Joska Fleerackers
Marketeer bij Catena Company

De branding, of huisstijl, doortrekken doorheen je communicatie is cruciaal om een professioneel imago op te bouwen. Je huisstijl moet zowel online als offline hetzelfde zijn. Echter kunnen er hier en daar een paar uitzonderingen zijn. Om ervoor te zorgen dat iedereen in je bedrijf de juiste visie heeft van je huisstijl, is het aangeraden een huisstijl template te raadplegen.

Hoe ontwikkel ik een huisstijl?

Start je met een nieuw bedrijf of zijn jullie toe aan een rebrand? Dan kan dit onderdeel wel eens handig van pas komen. Een huisstijl is meer dan een paar leuke kleren met een tof prentje combineren. Er zit immens veel denkwerk achter het beeld dat veel ondernemingen neerzetten.

 

Stap 1: Reflecteer

De basis van elk sterk merk is een nog sterkere strategie. Je huisstijl bepaalt hoe jij jezelf in de markt zet. Zorg dusdanig ervoor dat jij zelf een duidelijk beeld hebt over je uitstraling. Belangrijk om niet te vergeten: het imago van je bedrijf moet dezelfde uitstraling hebben als het gezicht van het bedrijf. Als dit niet het geval is, creëer je meteen wantrouwen bij je potentiële klanten. Enkele vragen die je jezelf kan stellen tijdens deze fase zijn:

 

  • Voor wat sta je als bedrijf?
  • Wat is jullie missie?
  • Wat is jullie visie?
  • Wie is jullie doelgroep? Wij zijn jullie doelgroepen?
  • Hoe wil je overkomen?

 

Stap 2: Research

Als je al een tijdje actief bent op de markt en je wil je huisstijl veranderen, dan kan het van toepassing zijn om marktonderzoek te doen. Hoe zien de mensen jou momenteel? Maar ook als starter is research zeker een stap die je niet mag missen. Kijk eens naar je concurrenten. Hoe is hun huisstijl? Kan jij je eventueel onderscheiden door een bepaalde huisstijl?

Maar daar stopt het nog niet. Wanneer het bijna tijd is om over te schakelen naar het ontwerpen van je huisstijl, moet je jezelf nog wat verdiepen in de ontwerpwereld. Leer meer over kleurenpsychologie of bekijk welke associaties met welk beeld gemaakt worden.

 

Stap 3: Ontwerpen

Pas nadat je analytisch hebt gekeken naar je huisstijl en je strategie op punt staat, kan je overschakelen naar het ontwerpen. Als je het geschikte team hier niet inhouse voor hebt, kan je op zoek gaan naar een externe partner.

 

Stap 4: Implementatie

Het is zover. Je huisstijl is goedgekeurd en ontwikkeld, iedereen is er laaiend enthousiast over… maar wat nu? Begin meteen al met aanpassen van de grote zaken: profielfoto, e-mailhandtekeningen, website… Bestel uiteraard meteen al het nodige drukwerk zoals: visitekaartjes, kleding, folders… aangezien deze wat extra tijd vragen. Om de implementatie zo vlot mogelijk te laten verlopen, wordt er best een huisstijlhandboek opgemaakt, die met heel het bedrijf gedeeld wordt.

Een huisstijl watte?

Een huisstijlhandboek, of brandbook. Een bundeling van alle richtlijnen en regels die verbonden zijn met het gebruik van je huisstijl. Welke elementen worden hierin besproken? Dat las je bij het punt ‘wat is een goede huisstijl?’. Dankzij een huisstijlhandboek weet iedereen hoe ze de huisstijl correct moeten gebruiken. Zo bouw je een herkenbaar beeld van je onderneming op. Daarnaast is het een grote plus, aangezien elke collega correct met de huisstijl omgaat. Zo kan jij met een gerust hart een taak uit handen geven.

Een huisstijl en huisstijlhandboek creëren zijn niet te onderschatten taken. Wij assisteren je graag doorheen het proces. Dus, zit jij met je handen in het haar door het logo ontwerp? Of komt het maken van een huisstijlhandboek er maar niet van? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren.  

Brandbook

En wat met die templates dan?

Na je huisstijl vast te leggen, is het de bedoeling dat je dit doortrekt doorheen je communicatie. Om dit consequent en efficiënt te doen, werk je met templates. Dit kunnen sociale media templates zijn of templates die sales kunnen raadplegen. Hoe dan ook moet jouw brand naar voren komen. Zet ze op een centraal platform zoals een Data Asset Management systeem of werk met een implementatie hiervan zoals Bynder Studio. Er zijn verschillende redenen waarom dit handiger is dan bijvoorbeeld Canva:

  • Er worden alleen goedgekeurde assets gebruikt.
  • Er zijn minder correctierondes nodig.
  • Je kan elementen vastzetten.
  • Iedereen van je organisatie kan eraan, met de correcte toegeschreven rechten.

Deze blogs zullen je wellicht ook interesseren

Misschien vind je deze case studies ook interessant