Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

6 maart 2023

CBG doet je watertanden met smartphone food fotografie

Geerte Verbraeken
Training Coordinator bij Catena Company

Bij CBG, Charlier-Brabo Group, willen ze meer aan de slag met eigen content voor op social media.

CBG, of de Charlier-Brabo Group is bij het grote publiek vooral bekend van de Elvea producten. Je weet wel, die blikjes tomatenpuree die iedereen in de keukenkast heeft staan. Voor de promotie van hun producten vertrouwt CBG onder andere op influencers die hun grote gevolg op sociale media doen watertanden bij de heerlijke gerechten die ze klaarmaken met Elvea producten. Die influencers hebben natuurlijk goede content nodig, en laat food fotografie nu net een wel heel aparte discipline zijn.

Hun producten/accounts worden nu al regelmatig opgepikt door influencers, maar nog makkelijker zou zijn dat deze de content één op één dingen zouden kunnen overnemen of gebruiken. Hiervoor moet de kwaliteit van hun foto’s op SoMe omhoog, maar liefst met huis/tuin/keuken middelen zodat iedereen binnen de marketingafdeling en zelfs binnen het bedrijf op een snelle, maar vooral simpele manier high end food foto’s zou kunnen maken. Het medium bij uitstek, de smartphone.

Maar goede food foto’s maken met je smartphone vraagt natuurlijk wel wat training, daar kwamen wij in the picture (😉).

CBG leert de knepen van het vak van de professionals

De kwaliteit van de foto’s voor gebruik op social media moest dus beter en bij CBG waren ze ervan overtuigd dat dat ook kon, zonder een professionele studio in te richten. Maar hoe dan precies?

Christophe Janssens, Head of Marketing CBG: “Er lopen hier wel wat creatievelingen rond die hele mooi plaatjes uit hun smartphone toveren, maar we misten toch dat extra piment, die wauw. We willen dat mensen letterlijk het water in de mond krijgen bij het zien van onze food foto’s. Daarom klopten we bij Catena Company aan voor een training.”

En zo gingen we aan de slag. De mensen van CBG brachten al het materiaal mee dat ze al gebruikten: smartphones, een statief, gimball, een ringlight, … Ze waren duidelijk niet aan hun proefstuk toe. Zij zorgden ook voor de producten uiteraard en accessoires zoals een basilicumplantje, verse tomaten, keukengerei en gadgets met hun merknaam op. Catena Company zorgde voor een docent met de nodige expertise. Dat was ditmaal Ellis Humblé, een ervaren food fotograaf.

Christophe Janssens, Head of Marketing CBG: “Tijdens training werden de mogelijkheden en de valkuilen van verschillende smartphones belicht en gingen we dieper in op het gebruik van de accessoires. Eender welke ietwat deftige smartphone is bruikbaar, en nieuwe accessoires hadden we ook niet meteen nodig. De grote winst zat voor ons in een betere kennis van het lichtgebruik en een goede beeldopbouw. Ellis en de mensen van Catena Company legden dat aan de hand van praktische oefeningen heel helder uit.”

Er lopen hier wel wat creatievelingen rond die hele mooi plaatjes uit hun smartphone toveren, maar we misten toch dat extra piment, die wauw. We willen dat mensen letterlijk het water in de mond krijgen bij het zien van onze food foto’s. Daarom klopten we bij Catena Company aan voor een training.
Christophe Janssens, Head of Marketing CBG
Christophe Janssens
Head of Marketing CBG

Tips om zelf aan de slag te gaan met smakelijke food fotografie

Ook jij kunt hiermee dus aan de slag, want die smartphone heb je nu in de hand of zit in je broekzak en enkele accessoires zullen er ook nog wel af kunnen. Toch?

Dus, waar ga je op letten?

1. Belichting

Het type van je lichtbron bepaalt de sfeer van je opname. Een grote lichtbron, zoals een groot venster bijvoorbeeld geeft zacht licht. Een kleine lichtbron, zoals een gerichte spot, geeft hard licht en donkere schaduwen. Wat je gebruikt, hangt af van de sfeer die je wil creëren.

Meng daglicht ook niet met kunstlicht. Dat geeft vieze kleuren. Belicht je onderwerp niet frontaal. Dan krijg je de typische platte packshot plaatjes. Kies ervoor om van opzij of zelfs schuin van achter te belichten. Zo creëer je textuur en breng je een bepaalde sfeer in je beeld.

Het makkelijkst is om je te beperken tot één lichtbron. Die kan je groter of kleiner maken door ze deels af te schermen. Om je producten herkenbaar te branden is het ook belangrijk om steeds een gelijkaardige belichting te gebruiken, of toch een beperkt aantal verschillende soorten. Zo identificeren de kijkers je beelden onmiddellijk met je merk.

2. Camera

In principe is elke smartphone bruikbaar, maar uiteraard zijn er wel verschillen. Bij smartphones met slechts één lens is dat meestal een breedhoeklens, en die is nu net iets minder geschikt voor food fotografie. Recente smartphones hebben daarnaast meestal een tweede of zelfs een derde lens. Die hebben een iets langere brandpuntsafstand en zijn daardoor beter geschikt.

Ga je toch aan de slag met een breedhoeklens, ga dan niet te dicht bij je onderwerp staan. Hoe dichterbij je komt, hoe meer vervorming je krijgt. Hou dus beter wat afstand en crop dan in nabewerking.

3. Nabewerking

In de nabewerking ga je dus eerst de juiste uitsnede maken. Hou daarbij rekening met de aangewezen hoogte-breedte verhoudingen van je verkozen social media kanaal (hou dit uiteraard ook al bij de opname in het achterhoofd).

Experimenteer wat met de automatische correcties en de filters die je bewerkingsapp aanbiedt. Vaak zitten er erg goede bewerkingen in. Het kan zijn dat een bepaalde autocorrect prima past bij de huisstijl van je merk of een goed startpunt is om steeds van daaruit nog enkele manuele aanpassingen te maken. Overdrijf vooral niet met filters en beeldcorrecties en zorg dat je beelden een consistente en herkenbare stijl hebben.

Misschien vind je deze case studies ook interessant

Deze blogs zullen je wellicht ook interesseren