In een razendsnel tempo is de hoeveelheid marketingcontent explosief gegroeid, dit wordt door de brandowners ervaren als een ware “content explosie“. Deze opmerkelijke verschuiving wordt gedreven door een aantal factoren, waarvan we twee belangrijke factoren onder de loep nemen: de opkomst van nieuwe contactpunten en de diversificatie van contenttypen.
In het verleden was de website het communicatiemedium bij uitstek. Het was handig om op één centrale plaats het ganse aanbod weer te geven. Iedereen wist dat dit portaal volledig was en representatief voor wat een bedrijf te bieden had. Dat is nu verleden tijd. Het aantal en de diversiteit van touchpoints zijn exponentieel toegenomen. Naast je website is het nu essentieel om aanwezig te zijn op platforms zoals Google en verschillende sociale mediakanalen. Ook fysieke locaties blijven uiteraard een rol spelen, denk maar aan narrowcasting content. Daarnaast mogen we de impact van opkomende technologieën zoals wearables, augmented reality en virtual reality niet onderschatten. Houd ook rekening met de opkomst van de metaverse, die op dit moment de gamingindustrie beheerst maar waarschijnlijk een bredere invulling zal krijgen.
De technologische ontwikkelingen volgen zich in een snel tempo op. Web 3.0 en 5G dat wordt uitgerold zorgen ervoor dat het ‘Internet of Things (IoT) realiteit wordt. IoT omvat een netwerk van apparaten die via internetverbindingen communiceren en gegevens uitwisselen. Het is niet vergezocht om te denken aan een toekomst waarin je wasmachine automatisch instructievideo’s afspeelt.
We zien ook een grotere verscheidenheid aan contenttypen. Naast branding en marketing moeten we nu ook denken aan e-commerce, sociale media, blogs en het in de gaten houden van user-generated content. Het consistent doorvoeren van je merkidentiteit, zowel online als offline, wordt zo nog belangrijker maar ook uitdagender. Klanten verwachten op elk moment een antwoord op hun vraag, ondersteund door de juiste visuele communicatie.
Buiten marketingtoepassingen worden voor de interne processen ook de laatste multimediatechnieken gebruikt. Procedures worden vervangen door instructievideo’s, en er wordt aan content creators gevraagd te ondersteunen bij het maken van learning – en ‘employer branding’ content
Maar geen zorgen, er zijn effectieve strategieën om de impact van deze content explosie te beheren. Vooral nu automatisering steeds belangrijker wordt, moeten organisaties erkennen dat het automatiseren van taken cruciaal is. Het voorspelde tekort aan menselijke capaciteit in 2023 dwingt organisaties om taken die eerder handmatig werden uitgevoerd, te automatiseren. Hierdoor kunnen medewerkers hun vaardigheden optimaal benutten en strategischer worden ingezet. Door de juiste technologieën te omarmen en doordachte prioriteiten te stellen, kunnen organisaties soepel navigeren in deze dynamische en snel evoluerende markt.
Laat van je horen en we bespreken je project zo snel mogelijk.