1 maart 2021

deSingel omarmt Digital Data Publishing voor de creatie van het seizoensbrochure

Eddy Smets
Managing Director bij Catena Company

Analyse

Elk Workflow Automation project start met een grondige analyse van het huidige proces. Welke data wordt er gebruikt? Waar bevindt die data zich? Met welke toepassingen wordt er gewerkt? Wie communiceert met wie? Waaraan wordt het meeste tijd besteed? En hoe sluipen de fouten erin?

De programmatie van deSingel werd beheerd in Salesforce. Als alle parameters waren ingegeven, dan werd de opdracht gegeven aan de premedia afdeling om het boekje te maken. De teksten daarvoor werden door de programma-coördinatoren geschreven in Google Docs.

De opmaak van het seizoensbrochure gebeurde manueel in Adobe InDesign. Daarbij werd data geknipt en geplakt van Salesforce en Google Docs naar Indesign. Van zodra er wijzigingen moesten doorgevoerd worden, zoals een programmatie of de samenstelling van een ensemble, dan was dat een taak voor de premedia medewerkers.

Gans het programma moest natuurlijk ook op de website gepubliceerd worden, en dat gebeurde vanuit Salesforce. Daarom werden, na definitieve goedkeuring van het InDesign document, de teksten nogmaals manueel gekopieerd naar Salesforce. Een link tussen Salesforce, Google Docs, InDesign en de webiste was er niet.

Proces onder controle dankzij Digital Data Publishing

De kracht van een Digital Data Publishing oplossing schuilt in de integratie van toepassingen en de automatisatie van de dataverwerking.

deSingel gebruikt Salesforce als het centrale platform om alle data te beheren. De reden waarom er naar ‘third party’ toepassingen zoals Google Docs gegrepen wordt, is het ontbreken van een koppeling, in dit geval tussen Salesforce en Adobe InDesign. Catena Company maakte die koppeling, zodat de nodige data dor premedia rechtstreeks vanuit Salesforce kon opgehaald worden.

Om er dan verder mee aan de slag te gaan in Adobe InDesign, maakte Catena Company templates. Daarmee werd de verwerking van de geïmporteerde data geautomatiseerd. Praktische informatie, beschrijvende teksten, afbeeldingen, … Alles komt netjes op de plaats waar de premedia designer het wil.

Foutloze realisatie, in de helft van de tijd

Het seizoensbrochure wordt nu letterlijk met één druk op de knop gepubliceerd. Salesforce is nu de enige en echte bron van alle digitale data, niet alleen voor het seizoensbrochure, maar ook als bron voor de website. Correcties en wijzigingen gebeuren nu aan de bron in Salesforce, en niet meer op de premedia afdeling. Zo blijft het seizoensbrochure op elk moment up-to-date met de laatste actuele informatie.

De koppeling tussen Salesforce en Adobe InDesign is meer dan een koppeling tussen twee toepassingen. Het zorgt ook voor een betere samenwerking tussen administratie en premedia. Medewerkers van beide afdelingen kunnen zich weer helemaal toespitsen op de taken waar ze goed in zijn.

Gebouw deSingel © Robbie Depuydt
  • Campus Blairon 712
    2300 Turnhout-België
  • Tel: +32 (0)14 70 22 12
  • info@catenacompany.be
  • BTW: BE0884434617
We are social
Support