Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

16 juni 2023

Bynder Spotlight Awards: Een interview met jurylid Eddy Smets

Joska Fleerackers
Marketeer bij Catena Company

Bynder Spotlight Awards is een jaarlijkse awarduitreiking georganiseerd door Bynder. Uit een database van meer dan 4000 klanten worden er slechts 12 genomineerd. Op 15 juni zijn er vijf verschillende awards uitgereikt: award voor content ervaring, award voor innovatie, award voor creativiteit, award voor bedrijfsimpact en een award voor beste DAM deployment. De cases werden zorgvuldig onder de loep genomen door een klein team van experts. Onze eigen managing director, Eddy Smets, maakte deel uit van dit team. We interviewde hem om meer inzicht te krijgen in de werking van Bynder Spotlight Awards.

 

Dag Eddy, wat fijn dat jij de eer hebt gekregen om mee deel uit te maken van de jury. Hoe ben je hierin terechtgekomen?

Bynder heeft mij hiervoor gebeld. Wij zijn een gerespecteerde integratiepartner met ontzettend veel DAM-projecten en DAM-integraties op onze naam. Dit zorgt ervoor dat ik een goed zicht heb op de de technologie en de automatiseringsprocessen die hiermee gepaard gaan. Daarnaast zijn wij ook al meer dan 15 jaar actief in het vak. Sinds de oprichting van Catena Company is DAM-technologie een strategische keuze, omdat het de basis is van verdere contentcreatie automatisering. We hebben zo gedurende de jaren heen expertise en kennis opgebouwd om de verschillende genomineerden te beoordelen.

 

Vanwaar de partnership met Bynder? Wat maakt deze zo krachtig?

Daarvoor moeten we even teruggaan naar het begin van Catena Company. Al vanaf de start boden we Digital Asset Management aan. Vroeger waren het voornamelijk mediabedrijven die deze tool nodig hadden, maar met de toename aan content die vandaag de dag gemaakt moet worden, komen diverse branches bij ons aankloppen. De content explosie waarmee we nu zitten, heeft ervoor gezorgd dat de DAM technologie nu een onmisbare schakel is binnen digitaliseringstrajecten en dit is voor elk bedrijf in elke markt of sector het geval.

Technologie voor het beheer van media assets heeft lang een nichemarkt aangesproken. Er is gedurende de jaren ook een serieuze (r)evolutie geweest. Van ‘on-premisse’ oplossingen die bij de klant moesten geïnstalleerd worden, tot native cloud toepassingen. De Bynder technologie is één van de weinigen die ‘geboren’ is in de cloud, al sinds 2013, en is ondertussen uitgegroeid tot marktleider. Op hun zoektocht naar strategische partnerships om hun groei te bestendigen, hebben we elkaar gevonden en zijn we gaan samenwerken.

De voortdurende focus op productinnovatie is uiteraard voor een technologiepartner heel belangrijk, maar wat het meest naar boven komt is een superieure klantervaring. Het is extreem gebruiksvriendelijk. De user interface zorgt ervoor dat alle assets snel teruggevonden worden en de marketeers die de tool gebruiken, geven aan dat er meteen resultaat is. Verder is de open API waarmee de technologie makkelijk geïmplementeerd kan worden met andere workflows voor Catena belangrijk. Het is een onderdeel van een ecosysteem waarbij we Bynder integreren met PIM (Product Information Management), ERP-systemen, de CMS van de website of andere dynamische data.

 

Zitten jullie met z’n allen samen of hoe gaat het evaluatieproces in zijn werk? Stem je per award of geef je algemene punten?

Allereerst ontvang je van alle nominaties een uitgebreide case. In deze case staat een beschrijving van wie ze zijn, wie heeft gezorgd voor de implementatie en wat de doelstellingen van het project waren. Verder geven ze hun motivatie waarom ze voor Bynder kozen. Het is aan ons als jury om de drie beste cases per domein (bedrijfsimpact, innovatie, creativiteit en content ervaring) te quoteren. Dit gebeurt individueel, we weten dus niet welke score de anderen hebben gegeven. De case die uiteindelijk de meeste punten heeft gekregen, ontvangt de award voor dat specifiek domein.

 

Dat is veel informatie om te vergelijken. Hoe heb jij dit aangepakt?

Dit kost inderdaad wel wat tijd. Je leest alle cases minstens een paar keer en dan komt er toch altijd wel een project naar voor dat eruit springt. Wat ook kan is dat er projecten tussen zitten die op één van de domeinen echt het verschil maken.

 

Met namen zoals Lacoste, Too Good To Go en Steve Madden zal het geen makkelijke keuze geweest zijn.

Het was inderdaad niet makkelijk. Ik vind het oprecht knap hoe alle genomineerden hun DAM hebben geïmplementeerd. De technologie was duidelijk een meerwaarde bij alle 12 cases. Toch was er een verschil in de schaalbaarheid van de projecten. Sommigen startten klein en hebben hun DAM geleidelijk aan uitgebouwd. Logisch ook, dit is net de filosofie, ‘think big, start small.’ Bynder is heel schaalbaar en volgt zo de groei van de business van klanten.

Dat verschil, in hoever het project stond en hoe diep ze zijn gegaan, heeft mijn keuze ook bepaald.

 

De genomineerden komen allemaal uit verschillende branches. Was er toch een rode draad doorheen de cases?

De vraag naar een DAM-systeem stamt altijd af van dezelfde behoefte. Ze willen graag een tool waarmee ze hun contentcreatie proces kunnen beheren en controleren. Het zijn alsook allemaal internationale bedrijven met ver verspreidde assets. Daarbij is de controle die je hebt over je content enorm belangrijk. Daarnaast kwamen vaak dezelfde voordelen terug zoals tijdwinst. Wat mij nu ook opviel is het belang bij die bedrijven om instructievideo’s te beheren en distribueren naar de verschillende stakeholders. Ten slotte is het onmogelijk geworden om media assets manueel te beheren. Beelden zijn op veel plaatsen doorheen het ecosysteem nodig. Bijvoorbeeld op de website, sociale media, CMS en E-commerce. Werken met Data Asset Management maakt dit een stuk makkelijker.

 

Heb je enkele tips voor anderen die er nu stilletjes van dromen om ook zo’n award te ontvangen?

Begin niet met het doel om een award te winnen. Neem kleine stappen in het managen en beheren van jouw digitale content en laat vooral de technologie groeien met jouw organisatie. Wanneer jouw organisatie groeit, kom je op de radar van Bynder. Dan mag je beginnen te dromen van een award. 😉

 

De winnaars van deze editie kan je vinden op de website van Bynder.

Deze blogs zullen je wellicht ook interesseren

Misschien vind je deze case studies ook interessant