Iedereen heeft wel een Niko product in huis. Het bedrijf uit Sint-Niklaas is gekend voor zijn schakelmateriaal, huisautomatisering en detectoren en is al meer dan 100 jaar actief in Europa en daarbuiten. Niko verkoopt meer dan 5000 producten via de groothandel, doe-het-zelfzaken en zelfbouwwinkels in verschillende Europese landen en beheert een brede waaier aan productinformatie. Om de kwaliteit hiervan verder te optimaliseren werd het publicatieproces van datasheets, catalogi en verpakkingen door Catena Company onder de loep genomen.
Niko bezorgde Catena Company alvast een mooie uitdaging: 25 000 datasheets genereren op één nacht. Niko werkte voorheen al met een geautomatiseerde publicatieflow, maar botste daarbij toch op de limieten. Aan het beheer van de productdata lag het alvast niet aangezien alle informatie al centraal beheerd werd in een Product Informatie Management (PIM) systeem.
Catena Company zorgde voor verregaande automatisatie met Dynamic Data Publishing: de DDP Suite werd aan de PIM gekoppeld en Catena maakte de nodige InDesign templates. Wanneer een productspecificatie verandert, wordt de nieuwe datasheet automatisch gegenereerd.
Ook voor catalogi en prijslijsten kon Catena Company een ruime tijds- en efficiëntiewinst boeken.
Ook voor catalogi en prijslijsten kon Catena Company een ruime tijds- en efficiëntiewinst boeken. Door een aanzienlijk deel van het manuele grafische designwerk te elimineren, werd de doorlooptijd voor de productie van een catalogus teruggeschroefd van 19 weken naar 12 weken, inclusief 6 weken pre-press en drukwerk. Zo werd de volledige opmaak en dataverwerking geautomatiseerd in de DDP Suite. Hierdoor kan de product- en prijsinformatie meteen in de juiste lay-out in pdf en InDesign gegoten worden, zonder tussenkomst van een grafisch ontwerper.
Daarnaast werd de DDP Suite gebruikt om de verpakkingen voor de retailmarkt te creëren. Uit ecologische overwegingen besliste Niko om van plastic naar kartonnen verpakkingen over te schakelen. Belangrijk is dat de verpakkingen verschillende soorten informatie moesten bevatten per producttype. Door de specifieke vormen van de verpakkingen en de beperkte bedrukbare oppervlakte kwam daar in het verleden alsnog veel manueel correctiewerk aan te pas. Het volledig automatische proces in de DDP Suite zorgt voor een grote tijdswinst en kostenbesparing en een consistente look-and-feel van de producten in de rekken. Dat versterkt de branding van het merk.
Het volledig automatische proces in de DDP Suite zorgt voor een grote tijdswinst en kostenbesparing en een consistente look-and- feel van de producten in de rekken. Dat versterkt de branding van het merk.
De implementatie van de DDP Suite, gekoppeld aan het PIM-systeem, bespaart de grafische medewerkers bij Niko veel repetitief manueel werk. Zij kunnen nu meer tijd spenderen aan taken met meer toegevoegde waarde. Dit PIM-systeem wordt overigens beheerd door twee data stewards. Zij zorgen ervoor dat de data goed gestructureerd is in het systeem en creëren in samenwerking met Catena Company de verschillende touchpoints: catalogi, datasheets, prijslijsten en verpakkingen. Dankzij de DDP Suite werd ook hun werk vereenvoudigd en geoptimaliseerd. Hetzelfde geldt voor het team van dataspecialisten dat de data up-to-date houdt en garandeert dat de verschillende touchpoints de juiste productinformatie vermelden.
Dankzij de DDP Suite kunnen de data stewards en de marketeers efficiënter te werk gaan. Ze stellen tevreden vast dat de veranderingen snel en pijnloos verlopen zijn. Om écht stappen vooruit te zetten in een publicatieflow bij een bedrijf zoals Niko, is het nodig om de zaken van bij het begin kritisch in vraag te stellen. Dankzij een goede samenwerking met Catena Company is dat ook effectief gebeurd.
Laat van je horen en we bespreken je project zo snel mogelijk.