De reissector is weer helemaal opgeleefd na de coronapandemie. Maar elk voordeel, heeft ook zijn nadeel. Ook al is er een stijgende vraag naar een fijne reisbestemming, toch blijft de concurrentie hoog. Meerdere steden en gemeenten staan te popelen om wederom mensen te ontvangen. Maar hoe zorg je er nu voor dat jij als meest aantrekkelijke uit de hoed komt? Dat heeft allemaal te maken met je city branding en citymarketing. In deze blog bespreken we alles wat je moet weten over city branding.
City branding is hoe jij jezelf als stad of gemeente in de markt zet. Bij city branding wordt je stad of gemeente aanzien als een merk. Alles wat onder de visuele merkidentiteit valt, draagt bij tot je imago. Het is net dat imago dat mensen naar je stad of gemeente trekt en dat ervoor zorgt dat je bewoners trots zijn op hun woonplaats. Maar de doelgroep van city branding is ruimer dan toeristen en bewoners. Het doel is ook om bedrijven aan te trekken en je stad of gemeente aantrekkelijk te maken voor investeerders. Let op, balans is key. Een te grote focus op toeristen leidt tot ontevredenheid van bewoners.
Er zijn twee delen in je city branding:
Meestal vloeit de communicatie voort uit de unieke elementen aan de plaats. Heb jij een speciaal monument? Staat je stad of gemeente bekend voor een lekkernij? Wees niet verlegen om deze zaken naar voren te schuiven in je communicatie. Je visuele merkidentiteit is een ander verhaal. Hiervoor moeten enkele zaken afgevinkt worden voordat je zeker bent dat je een goede branding op aan het bouwen bent.
Er zijn verschillende redenen waarom city branding zo belangrijk is:
Is jouw visuele merkidentiteit ook toe tot een opfrissing? Of wil je graag weten wat jouw visuele merkidentiteit inhoudt? In onze checklist zie je in één oogopslag hoe ver je al staat en waar je nog op kan verbeteren. Download de checklist nu.
Klaar om jouw grafische skills naar een hoger level te tillen? Praat gerust eens met Geerte, onze trainingscoördinator.
Let’s talk!