Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

2 februari 2023

Template design voor je sales

Joska Fleerackers
Marketeer bij Catena Company

Waar kan ik het logo terugvinden? Hebben we een presentatie dat ik daarvoor kan gebruiken? Is er een template die ik kan gebruiken? Je moet een kat een kat noemen. De samenwerking tussen marketing en sales loopt niet altijd van een leien dakje. De frustraties die stammen vanuit het foutief gebruik van de huisstijl dragen hier veel toe bij.

Al die frustraties wegnemen, dat beloven we niet, maar de marketing-sales relatie kan wel verbeterd worden. Hoe? Makkelijk, met het gebruik van een template. En geloof me, investeren in templates is het zeker waard. 

Waarom zijn templates zo belangrijk?

Alle zaken die visueel je merk ondersteunen, dragen bij aan je imago en naamsbekendheid. Het is dus van uiterst belang dat dit de rode draad doorheen je communicatie is. Is jouw logo rond? Dan is het niet de bedoeling dat er ineens een vierkante versie op een presentatie staat. Niet alleen toont dit weinig professionaliteit, maar het hindert ook de visuele herkenbaarheid van je merk. Een template is hiervoor niet alleen handig, maar ook tijd- en kostenbesparend. 

Hoe begin je eraan?

De eerste stap is samenzitten met sales. Wat hebben zij nodig? Wat verwachten ze? Wat moet er allemaal opstaan? Zijn er al templates? Hoe zien die er nu uit? Welke afspraken zijn er rond het gebruik ervan? Wanneer dit duidelijk is voor beide partijen stap je over naar het opmaken van je template. Dit kan je op verscheidene manieren aanpakken. Je maakt de template zelf of je laat deze opmaken door iemand anders. Wist je trouwens dat templates ook geautomatiseerd kunnen worden? Zo publiceer je bijvoorbeeld verschillende talen in één dezelfde template. 

Voorbeeld

Neem nu het voorbeeld van een presentatie. Overleg met sales wat er zeker in de presentatie moet staan. Leg tijdens deze meeting al een zekere structuur vast voor de presentatie. Niemand wijkt hiervan af. Bijvoorbeeld:

  1. Introductie van het bedrijf.
  2. Probleemstelling.
  3. Hoe jij hierbij helpt.
  4. Samenvatting van alle USP’s.
  5. Contactgegevens en mogelijkheid tot vragen.

Nu, dit is alleen de volgorde waarin zaken verteld worden. Er moet nog steeds een presentatie gemaakt worden. Stel je hebt vier verschillende accountmanagers. Dat betekent ook vier verschillende persoonlijkheden. Geef hun de mogelijkheid om de presentatie in te vullen naar hun eigen stijl en naar de noden van de klant. Wat leg je wel vast?

  • Titelslide of intro.
  • Opmaak van opsommingen.
  • Kleuren (accentkleuren, hoofdkleuren).
  • Het lettertype, de grootte en de kleur ervan.
  • De plaatsing van het logo op de presentatie.
  • Eventueel animaties en overgangen.

 Deze elementen vastleggen doe je in een masterpage. Ja, je leest het goed. Net zoals InDesign werkt PowerPoint met (meerdere) masterpages. Alles wat op een masterpage gezet wordt, is niet aanpasbaar. Masterpages in PowerPoint vind je via view (beeld) en dan slide master (diamodel). Door te werken met een sjabloon bewaak je het gebruik van je huisstijl, maar geef je sales de vrijheid om de presentatie zelf in te vullen.

Minder frustraties tussen marketing en sales? Check! 

Deze blogs zullen je wellicht ook interesseren