Waar kan ik het logo terugvinden? Hebben we een presentatie dat ik daarvoor kan gebruiken? Is er een template die ik kan gebruiken? Je moet een kat een kat noemen. De samenwerking tussen marketing en sales loopt niet altijd van een leien dakje. De frustraties die stammen vanuit het foutief gebruik van de huisstijl dragen hier veel toe bij.
Al die frustraties wegnemen, dat beloven we niet, maar de marketing-sales relatie kan wel verbeterd worden. Hoe? Makkelijk, met het gebruik van een template. En geloof me, investeren in templates is het zeker waard.
Er zijn verschillende type content die sales gebruiken:
Voor jouw organisatie kan deze lijst langer of korter zijn. Het belangrijkste is dat elk contactpunt met je klant bijdraagt aan de customer journey. Je klant moet geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt. Vermijd zeker dat ze zich afvragen wat voor waarde deze informatie voor hen heeft.
Alle zaken die visueel je merk ondersteunen, dragen bij aan je imago en naamsbekendheid. Het is dus van uiterst belang dat dit de rode draad doorheen je communicatie is. Is jouw logo rond? Dan is het niet de bedoeling dat er ineens een vierkante versie op een presentatie staat. Niet alleen toont dit weinig professionaliteit, maar het hindert ook de visuele herkenbaarheid van je merk. Een template is hiervoor niet alleen handig, maar ook tijd- en kostenbesparend.
Nee, een template betekent niet dat het helemaal voor sales ingevuld is. Mensen waarderen authenticiteit. Net daarom moet je zaken aanpassen op maat van je klant of doelgroep. Daar helpt een template bij. Alles wat visueel vorm moet krijgen, is in orde, alleen de inhoud wordt aangepast. De ideale manier voor sales om de inhoud te herhalen. Zo is niet alleen het contactpunt met je klant authentiek, maar komt de persoonlijkheid van de accountmanager naar voor. En iedereen heeft graag een accountmanager die weet waarover die spreekt, niet?
De eerste stap is samenzitten met sales. Wat hebben zij nodig? Wat verwachten ze? Wat moet er allemaal opstaan? Zijn er al templates? Hoe zien die er nu uit? Welke afspraken zijn er rond het gebruik ervan? Wanneer dit duidelijk is voor beide partijen stap je over naar het opmaken van je template. Dit kan je op verscheidene manieren aanpakken. Je maakt de template zelf of je laat deze opmaken door iemand anders. Wist je trouwens dat templates ook geautomatiseerd kunnen worden? Zo publiceer je bijvoorbeeld verschillende talen in één dezelfde template.
Neem nu het voorbeeld van een presentatie. Overleg met sales wat er zeker in de presentatie moet staan. Leg tijdens deze meeting al een zekere structuur vast voor de presentatie. Niemand wijkt hiervan af. Bijvoorbeeld:
Nu, dit is alleen de volgorde waarin zaken verteld worden. Er moet nog steeds een presentatie gemaakt worden. Stel je hebt vier verschillende accountmanagers. Dat betekent ook vier verschillende persoonlijkheden. Geef hun de mogelijkheid om de presentatie in te vullen naar hun eigen stijl en naar de noden van de klant. Wat leg je wel vast?
Deze elementen vastleggen doe je in een masterpage. Ja, je leest het goed. Net zoals InDesign werkt PowerPoint met (meerdere) masterpages. Alles wat op een masterpage gezet wordt, is niet aanpasbaar. Masterpages in PowerPoint vind je via view (beeld) en dan slide master (diamodel). Door te werken met een sjabloon bewaak je het gebruik van je huisstijl, maar geef je sales de vrijheid om de presentatie zelf in te vullen.
Minder frustraties tussen marketing en sales? Check!
Klaar om jouw grafische skills naar een hoger level te tillen? Praat gerust eens met Geerte.
Let’s talk!