Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

5 juli 2023

Slim zoeken in DAM: laat artificiële intelligentie het werk doen!

Joska Fleerackers
Marketeer bij Catena Company

Ondanks het gebruik van een DAM-systeem ondervinden marketeers of content creators problemen bij het terugvinden van de juiste media assets zoals foto’s en video’s. Alle marketing assets verzamelen op één platform en dit gebruiken als de ‘single source of truth’ is alvast een goed begin, alleen blijft het moeilijk om een afbeelding te vinden die echt de nagel op de kop slaat. Maar geen nood, met artificiële intelligentie binnen DAM wordt dit kinderspel. 

 

Beelden terugvinden dankzij artificiële intelligentie

Door gebruik te maken van artificiële intelligentie binnen je DAM, worden in no time de juiste afbeeldingen gevonden. Stel, je vindt online een afbeelding die je graag wil gebruiken. In plaats van deze meteen aan te kopen, wil je eerst zeker weten of je geen soortgelijke asset binnen jouw DAM ter beschikking hebt. Aan de hand van een extern beeld (of externe URL van een beeld) gaat AI binnen je DAM op zoek. Dan is het alleen nog aan jou om te beslissen of dit aansluit bij jouw verwachtingen of niet.

Je kan, naast het vergelijken van externe beelden, ook werken met bestaande assets. Je duidt één of meerdere afbeeldingen aan binnen DAM en klikt op “show similar”. Op deze manier toont artificiële intelligentie een reeks van soortgelijke afbeeldingen waarover je al beschikt. Een enorm handige werkwijze om complexe zoekopdrachten te verfijnen. Een uitbreiding hierop is het maken van complexe, eerder subjectieve zoekopdrachten voor dubbelzinnige onderwerpen zoals ‘plezier’, ‘klimaat’, ‘leiderschap‘, enz.

©Emrays

Bekijk deze functionaliteit in werking op onze gratis webinarSchrijf je gratis in

Voordelen van deze integratie

Werken met artificiële intelligentie binnen DAM heeft veel voordelen:

  • Verklein de kans op duplicaten.
  • Je zet de assets je hebt optimaal in.
  • Volledige integratie met DAM en is direct binnen het platform beschikbaar.
  • Verfijn de zoekopdracht door meerdere afbeeldingen te gebruiken.
  • Daarnaast kijkt AI niet alleen naar de afbeelding, maar ook naar de tekst op je afbeelding.

 

Deze blogs zullen je wellicht ook interesseren

Misschien vind je deze case studies ook interessant