Ondanks het gebruik van een DAM-systeem ondervinden marketeers of content creators problemen bij het terugvinden van de juiste media assets zoals foto’s en video’s. Alle marketing assets verzamelen op één platform en dit gebruiken als de ‘single source of truth’ is alvast een goed begin, alleen blijft het moeilijk om een afbeelding te vinden die echt de nagel op de kop slaat. Maar geen nood, met artificiële intelligentie binnen DAM wordt dit kinderspel.
Binnen een DAM-systeem zijn er verschillende filters, taxonomie en metadata die je helpen om een specifieke afbeelding terug te vinden. Dit werkt prima! Met AI kunnen we hieraan nu extra functionaliteiten toevoegen die het zoeken en het vinden van de assets nog naar een hoger niveau tillen.
Door gebruik te maken van artificiële intelligentie binnen je DAM, worden in no time de juiste afbeeldingen gevonden. Stel, je vindt online een afbeelding die je graag wil gebruiken. In plaats van deze meteen aan te kopen, wil je eerst zeker weten of je geen soortgelijke asset binnen jouw DAM ter beschikking hebt. Aan de hand van een extern beeld (of externe URL van een beeld) gaat AI binnen je DAM op zoek. Dan is het alleen nog aan jou om te beslissen of dit aansluit bij jouw verwachtingen of niet.
Je kan, naast het vergelijken van externe beelden, ook werken met bestaande assets. Je duidt één of meerdere afbeeldingen aan binnen DAM en klikt op “show similar”. Op deze manier toont artificiële intelligentie een reeks van soortgelijke afbeeldingen waarover je al beschikt. Een enorm handige werkwijze om complexe zoekopdrachten te verfijnen. Een uitbreiding hierop is het maken van complexe, eerder subjectieve zoekopdrachten voor dubbelzinnige onderwerpen zoals ‘plezier’, ‘klimaat’, ‘leiderschap‘, enz.
Maar dat is niet alles. AI voorkomt ook het uploaden van bestanden die al aanwezig zijn. Wanneer een asset geüpload wordt die al aanwezig is, krijg je een melding te zien. Via deze melding krijg je meteen de bestaande asset te zien. Hetzelfde geldt voor duplicaten die geüpload worden onder een andere naam. Zijn er toch duplicaten binnengeslopen in je DAM-systeem vanwege een ander bestandsformaat? Dan kan je daarvoor “near duplicate search” inschakelen. Deze feature werkt op basis van de “show similar” optie.
Ten slotte kun je tekst uit afbeeldingen halen! Zoek naar afbeeldingen die de tekst bevatten die je zoekt. Zo kan bijvoorbeeld een sportclub alle afbeeldingen terugvinden waar de naam van een sponsor op het truitje staat.
Werken met artificiële intelligentie binnen DAM heeft veel voordelen:
Benieuwd naar de werking hiervan? Contacteer ons.