Nu is het moment om aan citymarketing te beginnen

Gepubliceerd op

Globalisering en de heropleving van de reissector zorgen ervoor dat er meer concurrentie is tussen steden en gemeenten dan ooit tevoren. Zonder een vooraf bekend imago, is het vandaag de dag moeilijk om toeristen en stakeholders aan te trekken. Maar dat wil niet zeggen dat je als oude bekende rustig kunt blijven zitten. Een verouderd imago is even slecht, misschien zelfs slechter, dan geen imago. Daarom investeren steden en gemeente tegenwoordig veel in citymarketing. Wat is dat, die citymarketing? Waarom zou je het doen, en hoe begin je eraan? 

Wat is citymarketing?

Het woord zegt het al zelf. Citymarketing, ofwel stadspromotie, is marketing gericht op een stad (of gemeente).

Door zijn stijgende populariteit zal je haast denken dat het een nieuw begrip is, maar niets is minder waar. Steden en gemeenten zijn al jarenlang bezig met promoties. Het is pas recentelijk dat er meer aandacht aan besteed wordt. Wanneer het enkele jaren geleden bleef bij een, niet zo pakkende, slagzin, gaat het nu veel verder. De identiteit van je stad of gemeente staat centraal bij citymarketing. Bepaalde associaties of opvallende elementen worden hier vaak voor gebruikt.

Er zijn drie verschillende doelgroepen die je aanspreekt bij stadspromotie: bewoners, toeristen en bedrijven. Kortom: dankzij citymarketing zet je jouw stad of gemeente pas echt op de kaart.

Hoe begin je aan citymarketing?

Voordat je van wal kan steken met je citymarketing is het belangrijk dat je branding in orde is. Meer over city branding lees je in de blog: “De fundamenten van city branding”. Wanneer dit op punt staat, kan je overgaan naar citymarketing. Dit bestaat uit vier grote elementen.

  1. Je strategie
  2. Je concept of branding
  3. De uitwerking van je strategie en voornamelijk de beleving ervan
  4. De evaluatie

Waarom zou je aan citymarketing doen?

Een goede citymarketing levert tal van voordelen op:

  • Bevorderen van de lokale economie
  • Het zet je lokale bedrijven in de kijker
  • Leidt tot loyaliteit van bewoners en bedrijven
  • Trekt (dagjes)toeristen aan
  • Bewoners zijn trots op hun stad of gemeente
  • Het levert jouw stad of gemeente een positief imago op

Joska Fleerackers

Win the
battle of the brands

Start met visuele content automation

Vraag een content scan aan
Contacteer ons

Meer blogposts