Globalisering en de heropleving van de reissector zorgen ervoor dat er meer concurrentie is tussen steden en gemeenten dan ooit tevoren. Zonder een vooraf bekend imago, is het vandaag de dag moeilijk om toeristen en stakeholders aan te trekken. Maar dat wil niet zeggen dat je als oude bekende rustig kunt blijven zitten. Een verouderd imago is even slecht, misschien zelfs slechter, dan geen imago. Daarom investeren steden en gemeente tegenwoordig veel in citymarketing. Wat is dat, die citymarketing? Waarom zou je het doen, en hoe begin je eraan?
Het woord zegt het al zelf. Citymarketing, ofwel stadspromotie, is marketing gericht op een stad (of gemeente).
Door zijn stijgende populariteit zal je haast denken dat het een nieuw begrip is, maar niets is minder waar. Steden en gemeenten zijn al jarenlang bezig met promoties. Het is pas recentelijk dat er meer aandacht aan besteed wordt. Wanneer het enkele jaren geleden bleef bij een, niet zo pakkende, slagzin, gaat het nu veel verder. De identiteit van je stad of gemeente staat centraal bij citymarketing. Bepaalde associaties of opvallende elementen worden hier vaak voor gebruikt.
Er zijn drie verschillende doelgroepen die je aanspreekt bij stadspromotie: bewoners, toeristen en bedrijven. Kortom: dankzij citymarketing zet je jouw stad of gemeente pas echt op de kaart.
Voordat je van wal kan steken met je citymarketing is het belangrijk dat je branding in orde is. Meer over city branding lees je in de blog: “De fundamenten van city branding”. Wanneer dit op punt staat, kan je overgaan naar citymarketing. Dit bestaat uit vier grote elementen.
Een goede citymarketing levert tal van voordelen op:
Je moet dus goed voorbereid zijn als je wil dat jouw citymarketing vruchten afwerpt. Dit begint al bij het opbouwen van de branding. Hoe zit het met jouw visuele merkidentiteit? En ben jij echt helemaal in orde met jouw gadgets? In onze checklist lijsten we alle belangrijke punten rond visuele merkidentiteit op. Download de checklist nu.
Klaar om jouw grafische skills naar een hoger level te tillen? Praat gerust eens met Geerte.
Let’s talk!