Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

3 april 2023

Hoe ChatGPT marketeers kan bijstaan

Joska Fleerackers
Marketeer bij Catena Company

Een chatbot die je aanspreekt alsof het je collega is? Binnenkort is het realiteit. Vermoedelijk heb je al van ChatGPT gehoord, de nieuwste trend die veel harten weet te begeren. Iedereen moet eens geëxperimenteerd hebben met ChatGPT. Maar net zoals bij elke hype zijn er ook veel tegenstanders. Zijn wij binnenkort allemaal onze job kwijt door AI? En wat is die ChatGPT waar iedereen het over heeft? In deze blog geven we je alles mee wat je hierover moet weten.

Waarom zou je dit raadplegen?

Niet alleen is het fijn om mee experimenteren, maar er zijn verschillende zaken waarmee ChatGPT je verder helpt.

  • Brainstormen
  • Structuur van je tekst voorstellen
  • Een langere tekst samenvatten
  • Laat je teksten nalezen
  • Zet moeilijkere teksten om naar begrijpbare taal
  • Vertaal teksten
  • Wees 24/7 beschikbaar via een chatbot

Er zijn dus tal van zaken die je kan doen in samenwerking met ChatGPT of die je volledig uit handen kunt geven. Concreet kunnen marketeers deze tool gebruiken om inspiratie op te doen rond onderwerpregels van mailings, onderwerpen voor blogs, relevante zoekwoorden en een fijne copy voor sociale media. Zijn de resultaten die je krijgt perfect? Nee helemaal niet, maar het geeft je wel genoeg inspiratie om er zelf mee aan de slag te gaan.

ChatGPT

De positieve gevolgen

  • Tijdbesparend
  • Kostenbesparend
  • Minder inspanningen nodig
  • Beperktere middelen aanspreken

En wat met mijn job?

Maak je geen zorgen. De kans dat AI jou vervangt op de werkvloer is zeer klein. Hier en daar zijn er nog steeds enkele gebreken waar je rekening mee moet houden.

  • Een volledige tekst geschreven door AI heeft negatieve invloed op je zoekresultaten.
  • ChatGPT weet niet wat correcte informatie is.
  • Momenteel is de data niet up-to-date (t.e.m. 2021).
  • Als je originele content wil, moet je zeer gedetailleerde instructies geven.
  • Het is en blijft een online gebeuren dus het is mogelijk dat het programma niet werkt.
  • Teksten die ChatGPT aanlevert lijken allemaal enorm op elkaar. In dezelfde context gebruikt de tool vaak dezelfde termen.

Voordat ChatGPT content kan aanleveren, moet je eerst de juiste richting aangeven. Wanneer je output ontvangt, moet je deze nog filteren. En daarna is het aan jou als marketeer om kritisch te kijken naar deze output. Hoogstwaarschijnlijk moet je deze nog lichtjes aanpassen naar de tone-of-voice van je bedrijf en wat meer persoonlijkheid toevoegen.

En wat met mijn job?

Deze blogs zullen je wellicht ook interesseren

Misschien vind je deze case studies ook interessant