Hoe ChatGPT marketeers kan bijstaan

Gepubliceerd op

Een chatbot die je aanspreekt alsof het je collega is? Binnenkort is het realiteit. Vermoedelijk heb je al van ChatGPT gehoord, de nieuwste trend die veel harten weet te begeren. Iedereen moet eens geëxperimenteerd hebben met ChatGPT. Maar net zoals bij elke hype zijn er ook veel tegenstanders. Zijn wij binnenkort allemaal onze job kwijt door AI? En wat is die ChatGPT waar iedereen het over heeft? In deze blog geven we je alles mee wat je hierover moet weten.

Wat is ChatGPT?

Op 30 november 2022 bracht OpenAI hun nieuw language model uit: ChatGPT. ChatGPT is een geavanceerde chatbot die is ontwikkeld door OpenAI. Het maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en maakt dialogen met mensen mogelijk. Het programma analyseert menselijke taal en probeert op basis van deze data geschikte antwoorden te genereren. De naam ChatGPT is afgeleid van ‘Generative Pre-trained Transformer’ (GPT), dat de basis vormt voor dit model. De chatbot trok veel aandacht vanwege zijn vermogen om uitgebreide en gedetailleerde antwoorden te geven zonder enige vorm van twijfel. Het is een opvallende ontwikkeling, maar wat maakt het zo bijzonder?

Waarom zou je dit raadplegen?

Niet alleen is het fijn om mee experimenteren, maar er zijn verschillende zaken waarmee ChatGPT je verder helpt.

  • Brainstormen
  • Structuur van je tekst voorstellen
  • Een langere tekst samenvatten
  • Laat je teksten nalezen
  • Zet moeilijkere teksten om naar begrijpbare taal
  • Vertaal teksten
  • Wees 24/7 beschikbaar via een chatbot

Er zijn dus tal van zaken die je kan doen in samenwerking met ChatGPT of die je volledig uit handen kunt geven. Concreet kunnen marketeers deze tool gebruiken om inspiratie op te doen rond onderwerpregels van mailings, onderwerpen voor blogs, relevante zoekwoorden en een fijne copy voor sociale media. Zijn de resultaten die je krijgt perfect? Nee helemaal niet, maar het geeft je wel genoeg inspiratie om er zelf mee aan de slag te gaan.

De positieve gevolgen

  • Tijdbesparend
  • Kostenbesparend
  • Minder inspanningen nodig
  • Beperktere middelen aanspreken

Ga zelf aan de slag

Oké, je weet nu wat het allemaal kan, maar hoe ga je hier in godsnaam mee aan de slag? Eerst en vooral heb je een account nodig voordat je de tool kan gebruiken. Wanneer je dit in orde hebt gebracht, begint het plezier pas echt. Stel de juiste, specifieke vraag en geef de tool genoeg input om verder te kunnen. Denk bijvoorbeeld aan “Geef mij 5 leuke blog ideeën rond artificiële intelligentie binnen contentcreatie”. Belangrijk om te onthouden is dat ChatGPT momenteel enkel beschikbaar is via jouw webbrowsers. De juiste website URL is chat.openai.com. Alle apps en url’s die ChatGPT bevatten, zijn fout. Pas hier dus zeker voor op!

En wat met mijn job?

Maak je geen zorgen. De kans dat AI jou vervangt op de werkvloer is zeer klein. Hier en daar zijn er nog steeds enkele gebreken waar je rekening mee moet houden.

  • Een volledige tekst geschreven door AI heeft negatieve invloed op je zoekresultaten.
  • ChatGPT weet niet wat correcte informatie is.
  • Momenteel is de data niet up-to-date (t.e.m. 2021).
  • Als je originele content wil, moet je zeer gedetailleerde instructies geven.
  • Het is en blijft een online gebeuren dus het is mogelijk dat het programma niet werkt.
  • Teksten die ChatGPT aanlevert lijken allemaal enorm op elkaar. In dezelfde context gebruikt de tool vaak dezelfde termen.

Voordat ChatGPT content kan aanleveren, moet je eerst de juiste richting aangeven. Wanneer je output ontvangt, moet je deze nog filteren. En daarna is het aan jou als marketeer om kritisch te kijken naar deze output. Hoogstwaarschijnlijk moet je deze nog lichtjes aanpassen naar de tone-of-voice van je bedrijf en wat meer persoonlijkheid toevoegen.

Joska Fleerackers

Win the
battle of the brands

Start met visuele content automation

Vraag een content scan aan
Contacteer ons

Meer blogposts