Een chatbot die je aanspreekt alsof het je collega is? Binnenkort is het realiteit. Vermoedelijk heb je al van ChatGPT gehoord, de nieuwste trend die veel harten weet te begeren. Iedereen moet eens geëxperimenteerd hebben met ChatGPT. Maar net zoals bij elke hype zijn er ook veel tegenstanders. Zijn wij binnenkort allemaal onze job kwijt door AI? En wat is die ChatGPT waar iedereen het over heeft? In deze blog geven we je alles mee wat je hierover moet weten.
Op 30 november 2022 bracht OpenAI hun nieuw language model uit: ChatGPT. Het een chatbot die aan de hand van kunstmatige intelligentie met jou in dialoog kan gaan. Het computerprogramma analyseert de menselijke taal en probeert op basis van deze data een geschikt antwoord te geven. Vandaar de naam ChatGPT, GPT staat voor Generative Pre-trained Transformer. Het programma trok zoveel aandacht door zijn uitgebreide en gedetailleerde antwoorden, zonder enige vorm van twijfel. Het is een heuse hype tegenwoordig, maar waarom eigenlijk?
Niet alleen is het fijn om mee experimenteren, maar er zijn verschillende zaken waarmee ChatGPT je verder helpt.
Er zijn dus tal van zaken die je kan doen in samenwerking met ChatGPT of die je volledig uit handen kunt geven. Concreet kunnen marketeers deze tool gebruiken om inspiratie op te doen rond onderwerpregels van mailings, onderwerpen voor blogs, relevante zoekwoorden en een fijne copy voor sociale media. Zijn de resultaten die je krijgt perfect? Nee helemaal niet, maar het geeft je wel genoeg inspiratie om er zelf mee aan de slag te gaan.
Oké, je weet nu wat het allemaal kan, maar hoe ga je hier in godsnaam mee aan de slag? Eerst en vooral heb je een account nodig voordat je de tool kan gebruiken. Wanneer je dit in orde hebt gebracht, begint het plezier pas echt. Stel de juiste, specifieke vraag en geef de tool genoeg input om verder te kunnen. Denk bijvoorbeeld aan “Geef mij 5 leuke blog ideeën rond artificiële intelligentie binnen content creatie”. Belangrijk om te onthouden is dat ChatGPT momenteel enkel beschikbaar is via jouw webbrowsers. De juiste website URL is chat.openai.com. Alle apps en url’s die ChatGPT bevatten, zijn fout. Pas hier dus zeker voor op!
Maak je geen zorgen. De kans dat AI jou vervangt op de werkvloer is zeer klein. Hier en daar zijn er nog steeds enkele gebreken waar je rekening mee moet houden.
Voordat ChatGPT content kan aanleveren, moet je eerst de juiste richting aangeven. Wanneer je output ontvangt, moet je deze nog filteren. En daarna is het aan jou als marketeer om kritisch te kijken naar deze output. Hoogstwaarschijnlijk moet je deze nog lichtjes aanpassen naar de tone-of-voice van je bedrijf en wat meer persoonlijkheid toevoegen.
Klaar om jouw grafische skills naar een hoger level te tillen? Praat gerust eens met Geerte, onze trainingscoördinator.
Let’s talk!