Adobe Animate heette vroeger inderdaad Flash, Macromedia Flash. Eigenlijk bedoeld om bewegende content te maken voor websites, in een tijdperk waar nog niets bewoog op het web. Het bracht een totaal nieuwe dimensie op de digitale snelweg.
Om de bewegende banners te kunnen bekijken hadden we wel een plugin nodig, de Flash Player. Die player bleek het probleem te zijn waardoor Apple het niet wilde toestaan op de mobile devices, waarna ook andere partijen zoals Google volgden. Flash was dus niet zo zeer het probleem, de player wel. Helaas was daardoor de naam Flash in een negatief daglicht komen te staan. Zonde! Het was zo een tof animatie pakket.
Dus, om een lang verhaal kort te maken, is de naam vervangen en heeft Adobe er een waanzinnig goed animatie programma van gemaakt: Adobe Animate.
Als je aan de slag gaat met Animate dan wordt in het beginscherm al meteen duidelijk dat je er veel mee kan. Laten we het voor het gemak in twee delen opsplitsen. Je kan er 2D animaties mee maken die je uiteindelijk afspeelt als filmpje, lekker met een bak popcorn erbij. De andere optie is een interactieve animatie te maken voor op het web of een 2D game. De keuze is reuze, maar je dient wel te weten wat je wilt maken voor je start.
Een animatie, zonder iets clickable interactiefs, werkt veruit het prettigste met ActionScript 3.0. Je codeert wellicht niets, maar in de backend van het bestand draait het stukken beter. Wil je iets maken wat wel interactief is, dan kies je veelal voor HTML5 Canvas document. Alles wat je dan gaat programmeren zal dan gebeuren in JavaScript waarvan je al korte “snippets” krijgt, waarmee het maken van een leuke interactieve banner voor een website heel goed te doen is. Een banner die zonder plugins in iedere browser, op ieder device prima zijn ding doet.
Zoals Walt Disney vroeger beeldje voor beeldje werkte om zijn karakters tot leven te brengen, zo kan je ook werken in Adobe Animate. De frame by frame techniek is heel goed te combineren met Union Skin, waarbij je de andere frames ook halftransparant ziet om de bewegingen zo goed mogelijk te tekenen. Je kan ook jouw werk vanuit Adobe Photoshop, Adobe Illustrator of andere pakketten importeren en in beweging zetten. Een strak ontworpen logo in Adobe Illustrator zet je zo in Adobe Animate laag voor laag in beweging met Motion Tweens. Dat is dan weer een techniek waarbij Adobe Animate de bewegingen voor jou maakt.
Het is een tool die je echt in de gaten moet houden. Er wordt flink geïnvesteerd in nieuwe updates die zeer de moeite waard zijn. Zo is het maken van een lipsynchrone animatie al enige tijd met een heel prettige workflow te doen. Ook de nieuwe manier van het riggen van een karakter is supertof. Het combineert de kracht van verdraaiing en rigging om heel eenvoudig natuurlijk ogende animaties te maken met Photoshop- en Illustrator-content.
Wil je na het maken van jouw animatie verder met Adobe After Effects of Adobe Premiere Pro? Dat kan, want het geëxporteerde .FLA bestand importeer je direct in die andere tools, met behoud van de scherpe vector lijnen die je hebt getekend.
Ik denk dat het duidelijk is. Adobe Animate is een krachtige tool die heel veel in huis heeft. Van beeldje voor beeldje de animatie uittekenen, tot een geavanceerd interactief project, Adobe Animate kan het allemaal. Is jouw interesse gewekt? Installeer het dan direct vanuit de Adobe Creative Cloud en ga aan de slag in de speeltuin die Adobe Animate heet.
Klaar om jouw grafische skills naar een hoger level te tillen? Praat gerust eens met Geerte.
Let’s talk!