Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

22 april 2022

Wat is Adobe Animate?

Matthijs Clasener
Docent bij Catena Company
Dat is een hele goede vraag, want wat is Adobe Animate eigenlijk niet? Ik ben een enorme fan van de tool omdat die zo veelzijdig is in de wereld van het bewegend beeld. Maar nu hoor ik je denken: ”Dat is toch eigenlijk Flash van lang geleden? Het pakket dat we niet meer mochten gebruiken op mobile devices en browsers? Hoe kan je daar enthousiast over zijn?” Dat ga ik je uitleggen.

Het verleden van Adobe Animate

Adobe Animate heette vroeger inderdaad Flash, Macromedia Flash. Eigenlijk bedoeld om bewegende content te maken voor websites, in een tijdperk waar nog niets bewoog op het web. Het bracht een totaal nieuwe dimensie op de digitale snelweg.

Om de bewegende banners te kunnen bekijken hadden we wel een plugin nodig, de Flash Player. Die player bleek het probleem te zijn waardoor Apple het niet wilde toestaan op de mobile devices, waarna ook andere partijen zoals Google volgden. Flash was dus niet zo zeer het probleem, de player wel. Helaas was daardoor de naam Flash in een negatief daglicht komen te staan. Zonde! Het was zo een tof animatie pakket.

Dus, om een lang verhaal kort te maken, is de naam vervangen en heeft Adobe er een waanzinnig goed animatie programma van gemaakt: Adobe Animate.

Wat kan je met Adobe Animate?

Als je aan de slag gaat met Animate dan wordt in het beginscherm al meteen duidelijk dat je er veel mee kan. Laten we het voor het gemak in twee delen opsplitsen. Je kan er 2D animaties mee maken die je uiteindelijk afspeelt als filmpje, lekker met een bak popcorn erbij. De andere optie is een interactieve animatie te maken voor op het web of een 2D game. De keuze is reuze, maar je dient wel te weten wat je wilt maken voor je start.

Een animatie, zonder iets clickable interactiefs, werkt veruit het prettigste met ActionScript 3.0. Je codeert wellicht niets, maar in de backend van het bestand draait het stukken beter. Wil je iets maken wat wel interactief is, dan kies je veelal voor HTML5 Canvas document. Alles wat je dan gaat programmeren zal dan gebeuren in JavaScript waarvan je al korte “snippets” krijgt, waarmee het maken van een leuke interactieve banner voor een website heel goed te doen is. Een banner die zonder plugins in iedere browser, op ieder device prima zijn ding doet. 

Zoals Walt Disney vroeger beeldje voor beeldje werkte om zijn karakters tot leven te brengen, zo kan je ook werken in Adobe Animate. De frame by frame techniek is heel goed te combineren met Union Skin, waarbij je de andere frames ook halftransparant ziet om de bewegingen zo goed mogelijk te tekenen. Je kan ook jouw werk vanuit Adobe Photoshop, Adobe Illustrator of andere pakketten importeren en in beweging zetten. Een strak ontworpen logo in Adobe Illustrator zet je zo in Adobe Animate laag voor laag in beweging met Motion Tweens. Dat is dan weer een techniek waarbij Adobe Animate de bewegingen voor jou maakt.

Het is een tool die je echt in de gaten moet houden. Er wordt flink geïnvesteerd in nieuwe updates die zeer de moeite waard zijn. Zo is het maken van een lipsynchrone animatie al enige tijd met een heel prettige workflow te doen. Ook de nieuwe manier van het riggen van een karakter is supertof. Het combineert de kracht van verdraaiing en rigging om heel eenvoudig natuurlijk ogende animaties te maken met Photoshop- en Illustrator-content.

Wil je na het maken van jouw animatie verder met Adobe After Effects of Adobe Premiere Pro? Dat kan, want het geëxporteerde .FLA bestand importeer je direct in die andere tools, met behoud van de scherpe vector lijnen die je hebt getekend. 

Misschien vind je deze case studies ook interessant