Jouw labels conform maken hoeft geen titanenwerk te zijn!
Wie actief is in de food sector zal het wellicht niet ontgaan zijn. Vanaf 1 oktober 2022 verstrengt het Verenigd Koninkrijk de reglementering omtrent labels op voorverpakte voeding.
De informatie op voedingswaren is sowieso al onderhevig aan strikte voorwaarden. Om de handel binnen de EU te bevorderen werd één en ander gelijkgesteld, maar nu het Verenigd Koninkrijk geen lid meer is van de EU kunnen zij hun eigen koers weer varen. Of dit een truc is om hun binnenlandse handelaars te bevoordelen laten we hier even in het midden. Feit is wel dat er voor Europese bedrijven die actief zijn in de UK werk aan de winkel is.
Het belangrijkste is wellicht dat er vanaf oktober op elk label een naam en adres van een verantwoordelijke Britse firma moet staan. Dat kan een Britse invoerder of een Brits filiaal van een buitenlandse onderneming zijn.
De UK hanteert verder de vertrouwde richtlijnen, maar ook in verband met de labeling van alcoholische dranken werd in mei nog een update geplaatst op de website van de Britse overheid. Food bedrijven die in de UK handel drijven, mogen zich wellicht aan nog meer veranderingen verwachten.
Het kan een waar titanenwerk zijn om de juiste informatie op labels te printen. Dat heeft niet alleen te maken met de verschillende richtlijnen. Zo worden er in de EU alleen al 24 officiële talen gesproken en zijn er veel landen die meer dan één officiële taal hanteren. Wie internationaal handelt moet dus voor elk product tig verschillende labels aanmaken. Daarbij komt nog dat het dikwijls over een gigantische hoeveelheid verschillende producten gaat.
Zelfs als dit proces al enigszins geautomatiseerd is, dan nog vergt het toevoegen van nieuwe informatie op een label (zoals de vermelding van een Britse invoerder) een redesign. Ook het aanpassen van reeds aanwezige informatie vereist meestal een manuele invoer van data die uit een ander systeem gekopieerd wordt. Dat brengt dus nog steeds veel repetitief en foutgevoelig werk met zich mee.
Digital Data Publishing (DDP) is de next step naar een volledige digitalisering. In de DDP Suite werk je met templates die automatisch gevuld worden met data uit de technologie stack. Dat zijn typisch InDesign templates, maar het kunnen ook Photoshop of andere templates zijn. Wanneer bepaalde productinformatie wijzigt, bijvoorbeeld in een Product Informatie Management (PIM) systeem, dan wordt die meteen overgenomen in het design van de betreffende labels. De DDP Suite integreert dus de ganse technologie stack, en dat kan heel ver gaan: PIM, DAM, CRM, CMS, ERP, … Ja zelfs data die nog in een eenvoudige Excel sheet bewaard worden, kan de DDP Suite integreren. Je hoeft dus niet eerst te investeren om je technologie stack helemaal op orde te brengen!
Wie voor de klus staat zijn labels conform de Britse regelgeving te maken, is met de DDP Suite snel ontzorgd. Het ganse proces van offerte tot implementatie kan op enkele weken afgerond zijn. En daarmee krijg je dus veel meer dan zomaar een automatisering. De DDP Suite is de core om elke technologie stack te digitaliseren en elke publicatie feilloos te laten verlopen.
Laat van je horen en we bespreken je project zo snel mogelijk.