8 januari 2020

Zeeman automatiseert de creatie van visuele content

Dennis Martens
Account- & Project Manager bij Catena Company

Zeeman, de alom bekende retailer, profileert zich met “goede kleding en textiel voor iedereen aan de laagst mogelijke prijs”. Dat zeer uitgebreide gamma aan goede kledij en textiel kan je bewonderen in hun catalogi en op hun webshop.

De massale hoeveelheid en zeer snel wisselende visuele content voor catalogi en web, wordt bij Zeeman zelf aangemaakt. Ook voor de wekelijkse reclamefolders, de talloze insteekkaarten in de winkels, de affiches in de rayons enz. wordt een gigantische hoeveelheid aan visuele content verwerkt.
Omdat dit tijdrovende en foutgevoelige opdrachten en handelingen zijn, zocht Zeeman naar een betere manier om dit alles zo snel en foutloos mogelijk te realiseren. Efficiëntie en performantie waren de keywords in deze uitdaging.

Zelf templates aanmaken en automatiseren

Zelf templates aanmaken en automatiseren

Omdat de werknemers van Zeeman reeds zeer bedreven waren in het werken met Adobe InDesign, zou een 3-daagse training op maat al voldoende zijn om zelf aan de slag te gaan met templates.
Catena Company voert altijd eerst een grondige analyse uit, om de oplossing precies op maat te maken. Uit de data-analyse bij Zeeman werd duidelijk welke data er noodzakelijk was om de opmaak van o.a. de insteekkaarten en de reclamefolders te optimaliseren. In samenspraak met de verschillende stakeholders, werd gekozen om een taalafhankelijke database, die alle nodige informatie bevat, als een eerste concrete stap naar een geautomatiseerde oplossing voor de opmaak van de lay-out te gebruiken.
Aan de hand van deze verzamelde info, werden er tijdens de training meteen diverse templates aangemaakt. Alle templates dienden uiteraard aan verschillende voorwaarden te voldoen. Bij de insteekkaarten “2 voor de prijs van 1” heb je een andere lay-out nodig dan “actie van de week”,  maar misschien wel (deels) dezelfde info. Bij het opmaken van de reclamefolder lag de focus op de foto’s. Hier ging telkens zeer veel tijd verloren omdat dit steeds een custom lay-out werd. Door ook verschillende templates voor de reclamefolder te maken, realiseerden we de indruk van een custom lay-out, terwijl onze oplossing een geautomatiseerde uitkomst kon bieden. Door een koppeling met de database, met de nodige data, konden de afbeeldingen automatisch geïmporteerd worden in Adobe InDesign. Een tijdsbesparing van jewelste! Er moest niet meer nodeloos gezocht worden naar de juiste afbeelding.
Na 3 dagen training hadden de medewerkers van Zeeman al deze technieken onder de knie en konden ze zelf aan de slag gaan. Dit voor zowel het automatiseren, als voor het aanmaken van templates.

Meer tijd voor creativiteit

Meer tijd voor creativiteit

Door de training, de templates en de automatisering worden er wekelijks heel wat werkuren aan wederkerende en vervelende jobs bespaard. Uiteraard zijn bij beide geautomatiseerde processen het risico op fouten tot een absoluut minimum gereduceerd.  Hierdoor komt er voor de werknemers bij Zeeman meer tijd vrij om creatief bezig te zijn met de lay-out … de ‘dada’ van iedere creatieveling.
Door het gebruiksgemak, de tijdsbesparing en reductie op fouten, ziet Zeeman nog meer potentieel in deze oplossing. De volledige content creatie zal in de toekomst verder aangepast worden in functie van automatisatie.

  • Campus Blairon 712
    2300 Turnhout-België
  • Tel: +32 (0)14 70 22 12
    Fax: +32 (0)14 70 22 13
  • info@catenacompany.be
  • BTW: BE0884434617
We are social
Support