Sinds 23 mei bieden wij officieel onze GIFs aan via GIPHY. Wat startte als een leuk idee groeide snel uit tot een middel dat binnen de maand meer dan 300.000 views kreeg. Uiteindelijk bleek dat je met een GIF enorm snel je bereik, zowel nationaal als internationaal, uitbreidt. Wij geven je alvast onze ervaring en enkele tips mee.
Voordat je jouw GIFs kan verspreiden, moet je een geverifieerd account aanmaken op GIPHY. Je aanvraag dien je in via www.giphy.com/apply. Vergeet niet voor je aanvraag al een vijftal GIFs te uploaden. Dit versnelt het goedkeuringsproces. Na goedkeuring van je account zijn al jouw GIFs terug te vinden op GIPHY ondersteunde netwerken. Dit houdt in: Instagram, Facebook, Whatsapp, Teams… Hou er rekening mee dat de platformen verschillende richtlijnen hebben. Om GIFs te plaatsen op een story hebben ze een transparante achtergrond nodig. Wil je jouw GIFs terugvinden op andere plaatsen dan een story? Dan moet je een GIF uploaden met achtergrond.
Als er over bereik gesproken wordt, moet je één term onthouden: tags. Tags zijn enorm belangrijk als het aankomt op bereik. In je dashboard vind je tags terug die of trending zijn of nood hebben aan content. Speel zeker in op die laatste, dit brengt enorm veel views met zich mee. Wanneer we spreken over GIPHY views, dan hebben we het over het aantal keer dat jouw content gezien is. Het toont de relevantie, populariteit en concurrentie van de gebruikte tags. Door hierop in te spelen genereer je in snel tempo een gigantisch bereik. Zo hebben wij op één maand tijd 345.000 views bij elkaar gesprokkeld.
Maar naast een groot bereik, kan je met GIFs en stickers je huidige klanten onderhouden. Bied ze fijne animaties aan die ze kunnen gebruiken op sociale media. Gebruik deze animaties om jouw sociale media posts en advertenties in het oog te laten springen. En laten we niet vergeten dat GIFs mee in jouw mailings kunnen zitten. Dat is pas echt de kers op de taart.
Nu is het aan jou. Begin met enkele ideeën te noteren. Ga je inzetten op je logo, je producten, je personeel of veel gebruikte zinnen (link in bio, new blog…)? Als dit vastligt kan je beginnen met de content hiervoor te maken. Film mensen en producten voor een greenscreen of neem Adobe Illustrator erbij. Met het idee en de content op zak, is de volgende stap het omzetten naar een GIF. Daarna: uploaden maar!
Weet je niet waar je moet beginnen? Of heb je begeleiding bij de contentcreatie nodig? Geen nood, wij helpen je graag verder bij het creëren van je content. Contacteer ons om de mogelijkheden te bespreken.
Klaar om jouw grafische skills naar een hoger level te tillen? Praat gerust eens met Geerte, onze trainingscoördinator.
Let’s talk!